Hej,
Jag behöver lite hjälp med att välja en lämplig Macbook för videoredigering. Jag kommer inte att redigera video dagligen, utan snarare 1-2 gånger i veckan. Jag planerar att använda Adobe Premiere Pro och främst kommer jag att arbeta med HD-material, men då och då även 4K. När jag hanterar 4K-material, tänker jag använda Proxy-filer, särskilt med XAVC S 4K 100P 1/200 4:2:2 10-bitarsfiler.
Jag är inte ute efter den största, mest kraftfulla eller dyraste Macbooken. Istället söker jag en kompakt, lätt och prisvärd Macbook som ändå klarar av videoredigering.
Kom gärna med förslag. 
Generellt, den dyraste konfigurationen du har budget för av den storleken MacBook du önskar.
Maxa HDD sist, går alltid jobba från externa diskar om det krisar
1 gillning
Fungerar videoredigering vid 14 tum eller är 16 tum att föredra?
Jag själv hade en 15 tum.
Jag redigerar 4K ProRes-material helt utan problem på min iMac 24" med 16 GB RAM och den har bara M1-chippet. Går lite fortare att exportera på min Macbook Pro 14" dock som är högre specad men är marginellt.
Dock så redigerar jag i Final Cut Pro som är otroligt mer optimerat för hårdvaran i Mac än vad Premiere är.
Funkar att redigera på 14 tum men har du möjlighet så är ju det bästa att koppla upp den mot en extern skärm istället.
Allt funkar, men är lättare att redigera på större skärm tycker jag.
Jag redigerar på min MacBook Pro i7 2,7GHz från 2018, det är segt, det tar tid att exportera men det går. Använder iof också final cut men har även testa Davinci och det funkar.
Hadde jag köpt en MacBook idag för redigerar så hade jag köpt den största storleken och ökat ram till mer. Hade jag köpt en MacBook för lite allt möjligt så hade jag köpt den mindre men ändå ökat på minnet lite.
Med det sagt, det funkar med den nu länkar till, den kommer göra ett bra jobb är min uppfattning
1 gillning
Ok, tack för all tips och vägledning. Vi får se hur jag gör. Plånboken får avgöra lite också.