MacBook drar batteri på natten

Jag har varit på det här förut. Min gamla MacBook strulade, blev varm, ibland superbare för nästan inget och den drog konstigt med batteri.

Nu har jag bytt till en 14” M1 Pro och något konstigt är det. Så här ser batteriförbrukningen ut de tre senaste nätterna:




Datorn anlände och sattes upp den 1/11 så att den skulle hålla på och indexera känns orealistiskt, eller? Och även om det är någon form av indexering ska väl inte så här mycket batteri gå åt?

Är det någon skit som följt med i överflyttningen till denna dator? Troligen måste väl svaret bli?

Här är två bilder från Aktivitetskontrollen
Först när strömförbrukning är valt. Vet inte vad siffrorna står för.

Sedan när 12 timmars… är valt.


Hur hitta problemet? För visst är något på tok?

Vet att det finns en batteri bugg i macos 12.1 men vet inte mer än så kring den.

Kan du kolla i Console och se om du har några crash reports eller liknande?

1 gillning

Jag kan verkligen inte läsa/förstå den texten, fattar inte ens fullt ut var en rapport slutar och nästa börjar. Men hittar två som börjar med ”Translated Report (Full Report Below)” under Krashrapporter.

Sedan kan man ju kolla under enhet och där finns både röda och gula prickar. Typ:


Det är Crash Reports jag är intresserad utav :slight_smile:

Screen Shot 2021-11-10 at 07.29.11

Det finns en sådan om jag nu tolkar det rätt. Process: com.apple.preferences.AppleIDPrefPane.remoteservice [3643]

Så här ser det ut nu.


I tisdags kväll tog jag bort laddning gen. Igår när jag kom hem vid 23:30 så kunde man inte ens se några tecken på batteri de senaste 12 timmarna.laddade till 90 % och tog bort laddningen och gick och la mig. Nu var det nere på ca 40 % och MBPn var ljummen.

I en annan tråd har jag vad gäller förra MBPn frågat en del om spotlight ska vara så aktivt på nätterna som mitt är. Svaret där har varit ja. Men jag undrar jag….

Du måste sortera förbrukningen högts till lägst. Nu ser man inte det. Sen ett annat tips du behöver inte ta kort med kameran utan du kan ta screenshot. SHIFT+COMMAND+4 och markera det inte område du vill ta screenshot på.

(Använder själv uteslutande Light shoot - så smidigt program för skärmbilder på Windows och Mac. Lightshot — screenshot tool for Mac & Win :blush::+1:)

Är det inte sorterat på höst till lägst senaste 12-timmarna? Det måste väl vara det som är intressant?
Screenshot ska jag tänka på…:innocent:

1 gillning

Du har helt rätt. My bad :smiley:

1 gillning

Om vi struntar i det, du har ingen teori vad som kan vara fel…?:grimacing:

När du gick från den gamla Macbooken till den nya körde du över en backup eller startade du från början? Eftersom det är Systeminställningar som drar mest kan det vara en fel på själva macOS.

TM. Jag hade blåst rent den på en gång nu utan TM.

1 gillning

Jag använde flyttassistenten och tog över användaren från den gamla datorn. SÅ fel kan ju ha följt med. Men hur ska jag gå till väga? Räcker det att sätta upp en ny "ren" användare eller ska jag göra på annat sätt?

Ps. Jag har alltid tänkt att om det är något fel i macOS borde det ju rätta till sig vid uppgradering, typ till Monterey. Men det kanske inte fungerar så?

I macOS 12 finns en fin fin funktion som smidigt och enkelt raderar hela datorn.

Äpplet → öppna systeminställningar sedan klickar du enligt bilden nedan sen erase osv.

Vad förlorar man för data när man gör så? Jag tänker att dokument och bilder ligger ju i iCloud. Nyckelringen körs ju via iCloud. Men tappar man något jag bör tänka på?

När jag testar mig fram dyker det här upp:

Fast kollar jag via Menybaren ser det ut så här:
Skärmavbild 2021-11-11 kl. 15.18.44

Du förlorar datan som ligger lokalt på hårddisken. Det som ligger i iCloud och din Time Machine backup berörs inte.
Med andra ord filer som ligger i dessa mappar kommer inte påverkas. Förutsatt att detta är aktiverat.
Skärmavbild 2021-11-11 kl. 15.47.13

För att säkerställa att din TM-backup eller installation av macOS är korrupt ska du radera datorn UTAN att lägga tillbaka backupen

Du har inte installerat någon iPad-app på datorn? Jag har en app som suger duktigt med batteri om jag inte avslutar den ordentligt. Upptäckte det dock i aktivtetskontrollen.