MacBook Air M2 är den nya konsumentdatorn

Från sajten:


Tidigare MacBook Air-modeller har varit studenternas förstaval men med kraften i nya MacBook Air M2 så har den potential att vara så mycket mer.

MacBook 14″ mini?

Apple har inte sparat på krutet när de sprängde fram en rad förändringar i nya MacBook Air. Först och främst så får vi en uppdaterad design med fyra färger att välja på. MacBook Air har helt förlorat sin tidigare design. Nu ser den ut som en nedbantad MacBook Pro 14″. Samma tangentbord, sensorpanel i toppen av skärmen och en mer kantig design.

Färgvalen är rymdgrått, silver, stjärnglans och midnatt. Midnattsfärgen skiftar mellan svart och mörkblått och vi fullkomligt älskar färgen. Från vissa vinklar är den rätt lik den svarta MacBook som Apple lanserade 2006. Det finns dock en nackdel med den mörkblåa tonen och det är att fingeravtryck blir extremt tydliga. Och när vi säger extremt så menar vi det också.

Tur att Apple släppte en putsduk.

Fyra portar är det du får

På vänstra sidan av datorn hittar vi en MagSafe-kontakt för laddning av datorn samt två kombinerade Thunderbolt 3- & USB 4-portar. På högra sidan har vi ett hörlursuttag. Bara.

Så till skillnad från MacBook Pro 14″ har vi ingen HDMI-port, ingen SD-kortsläsare och USB-C-portarna är två till antalet i istället för tre. De flesta kommer nog klara sig fint tack vare MagSafe. Eftersom vi nu laddar via den porten så har vi två USB-C-portar lediga till annat men självklart går det, om du vill – att ladda via USB-C-porten med.

Ladda med MagSafe så får du två USB-C över.

Flärp och ny kamera

I den numera traditionsenliga “flärpen” i toppen av skärmen hitta vi FaceTime-kameran. En design som till en början kan ta en tid att vänja sig vid. Vi har dock haft MacBook Pro 14″ sedan den släpptes så för oss är flärpen inte längre något vi tänker på. FaceTime-kameran har nu 1080p i stället för 720p. Videosamtal är krispiga tack vare den högre upplösningen. Men även tack vare M2-chippet som förbättrar bilden under våra videosamtal genom artificiell väg.

Skärmen är en så kallad Liquid Retina på 13,6 tum. Upplösningen är på 2560 x 1664. Ljusstyrkan på 500 cd/m2. Uppdateringsfrekvensen landar på 60 uppdateringar per sekund. Bland dessa specifikationer märker vi tydligast av avsaknaden av Pro Motion (Dvs upp en uppdateringsfrekvens som går upp till 120 Hz, red anm). Har du inte tidigare upplevt detta kommer du emellertid inte lida. Efter lite avvänjning så är det inget vi tänker på hela tiden men Pro Motion är helt klart något vi vill se i framtida uppdateringar. Det faktum att den är lite ljussvagare än 14-tummaren är däremot inget vi noterar i stort. Det i sin tur har att göra med att MacBook Pro 14″ enbart kan gå över 500 cd/m2 när den visar filmmaterial i HDR.

Därför är MacBook Air är den nya konsumentdatorn

MacBook Air har alltid varit studenternas go-to-dator och så kommer det fortsättningsvis förmodligen också att vara. Men tack vare att Air nu sedan förra generationen har gått från Intel till Apple Silicon så breddar Apple kundskaran för datorn. Användningsområdet är så mycket bredare nu tack vare M2. Oavsett om du köper MacBook Air för att mestadels arbeta med Office-paketet eller om du hellre redigerar bilder i Photoshop eller kanske till och med skapar CAD-ritningar eller redigerar tunga filer i Final Cut Pro så är detta datorn som klarar uppgifterna.

MacBook Air saknar fläktar och när vi pressade datorn som hårdast så noterade vi att den blev varm på undersidan och efter ett tag började den även att trottla. Det betyder att den drar ner på kraften så processorn hinner komma ned till lägre temperatur. Resultatet blev då att badbollen dök upp i 2-3 sekunder.

Visst den är inte samma arbetshäst som MacBook Pro 14″ men det är långt ifrån alla som behöver den kraften. Därför är MacBook Air den perfekta bärbara datorn för personerna som vill kunna göra både simpla och avancerade saker. Det enda som skulle kunna skrämma bort är att den kan te sig något dyr för att fånga in studenter samt den klassiska vanliga användaren.

Så mycket kostar MacBook Air M2

Om du kan klara dig med en 8-kärnig grafikprocessor, 256 GB SSD, 8 GB RAM samt en laddare på 30 watt så kostar den 16 495 kronor. “Att klara sig” betyder här att du håller dig borta från Adobe-programmen men i övrigt skapar både det ena och andra.

Nytt med MacBook Air M2 är att den går att köpa med totalt tre olika laddare, först en på 30 watt, en på 35 watt med två USB-C-portar samt en laddare på 65 watt (denna har bara en USB-C-port). Om du fläskar på ordentligt och vill ha den bästa versionen av MacBook Air så landar priset på 32 995 kronor och nu är vi uppe i sådana summor att vi skulle rekommendera att snegla på MacBook Pro 14″ istället. Särskilt med tanke på att MacBook Pro M1 Pro och M1 Max än så länge inte valutajusterad.

## RECENSION: APPLE MACBOOK AIR M2

FÖRDELAR

  • Fantastisk prestanda
  • Snygg design
  • En dator som passar de flesta

NACKDELAR

  • Midnatt lämnar många fingeravtryck
  • Lite väl klen laddare som följer med
  • Kanske något dyr

DETALJER

  • Typ av produkt: Bärbar dator
  • Tillverkare: Apple
  • Modellnamn: MacBook Air
  • Processor: M2
  • RAM: Mellan 8-24 GB
  • Lagring: 256 GB insteg, går att konfigurera upp till 2 TB
  • Skärm: Liquid Retina 2560 x 1664 (227 PPI)
  • Touch ID: Ja
  • Batteritid: Upp till 18 timmar
  • Portar: Två Thunderbolt 3/USB 4, MagSafe, hörlursuttag
  • Pris: Från 16 495 kronor

SAMMANFATTNING

MacBook Air är en strålande dator för de som jobbar med enklare saker som Office-paketet men även om du har lite högre krav och vill kunna skapa i program så som Final Cut Pro eller Photoshop. Tack vare M2 så får vi en fin prestanda rakt igenom och den nya designen tilltalar oss starkt, speciellt i kombination med den nya färgen midnatt. Prestandan i kombination med antal portar och den nya uppdaterade FaceTime-kameran gör att detta cementerar MacBook AIr M2 som Apples nya konsumentdator.

BETYG: 4.5 / 5

3 gillningar

Konsumentdator? Jag vet inte det ja…16 500 kr det är inte en dator för vem som helst.

2 gillningar

Vill man ha en Apple-dator så är det ju den man ska välja om man vill ha så mycket för pengarna som möjligt. Om det är en laptop man är ute efter dvs.

1 gillning

Spelar ju inte så stor roll att man får mycket för pengarna 16 500 kr är ändå grymt mycket pengar iaf för mig.

2 gillningar

Så kan det vara!

Så är det. Kommer aldrig bli en dator för ”vanligt folk”, kanske inte det Apple vill heller, vad vet jag. Hade hellre sett att de tog fram en billigare dator.

Det är väl lite så vi alla vill ha det, det bästa men vi vill inte betala :slight_smile:

4 gillningar

Hade den kostat hälften så mycket så hade jag kunnat hålla med om att det är en konsumentdator.

1 gillning

Det är väl den svaga kronan som ställer till det också?

Tack för infon om att standardladdaren är för klen. Det hade jag missat. Det blir en Stjärnglans 16/512 till hustrun så snart de går att tag i.

1 gillning

Låter som ett bra val till frugan!

Det är väl den närmaste konsumentdatorn från Apples håll i alla fall.
Ett lågprisalternativ blir de ju aldrig förstås.

Men jag passar den. Har hört eller läst något rykte att det kanske blir en 15” tums version av den senare. En sådan skulle jag vara intresserad av.

Nja, för dyr för mig tyvärr. Visserligen kommer jag kunna kvala in för studentrabatt från och med hösten (annars har de ju lärar-rabatt också som jag vanligtvis nyttjar) Detta är Apple bra på och kanske en bidragande orsak till att många studenter väljer Apple?

Jag tycker det är lite snålt av dem att inte ha en HDMI-port med heller på vanliga versionen. Det tycker jag ’bara ska’ finnas på en dator idag så det stör jag mig på en hel del…

Air M1 finns ju kvar som ett "lågprisalternativ" och det är ju fortfarande en bra dator till väldigt mycket.

Min erfarenhet av Mac är att de, trots begränsade/obefntliga uppgraderingsmöjligheter, ändå har en hyfsat bra livslängd, i alla fall så länge man undviker instegsmodellen med "för lite" minne. Eller så är det något man bara intalar sig för att det ska svida lite mindre vid köptillfället. :wink:

Blandar inte många ihop konsumentdator och folkdator? I den mening att konsumentdator är en dator för privat bruk men klarar inte de tuffare professionella jobben och en folkdator är en dator som en majoritet av befolkningen kan och vill köpa, vilket MBA M2 inte kan sägas vara då den är för dyr.

Sedan upptäcker jag att @Esse verkar vara den första som liksom jag själv tycker det är väldigt viktigt att kunna ladda en dator från båda håll. Ska jag betala en stor summa pengar kan jag inte tänka mig att ha laddning från enbart en sida.

2 gillningar

Thank U Reaction GIF by BROCKHAMPTON

2 gillningar

8GB ram har varit insteg väldigt länge och majoriteten klarar sig på detta.
Skulle våga påstå att vanliga användare klarar sig på de något år till.

Det funkar absolut för de flesta, men min erfarenhet är att det är minnesbrist som gör att man främst upplever att dator är för trött "till vardags" och att lite extra minne gör att datorn kan få längre livslängd.

Problemet är förstås mindre nu än förr när man var tvungen att swappa mot en superslö hårddisk när RAM var fullt. :slight_smile:

2 gillningar

Precis sen allt som Apple silicon medför hjälper också :slight_smile:

Nu blir det dessutom betydligt långsammare swappning på instegsmodellen.