MacBook Air 13" M1 imponerar stort

Måste skriva några ord om denna lilla makalösa maskin. Jag beställde den utan att ens ha läst eller sett någon recension på YouTube. Inget jag brukar göra utan jag vill verkligen undvika att köpa grisen i säcken. Men till skillnad mot @Thor och @Esse imponerade presentationen på eventet så mycket att jag frångick mitt normala beteende inför ett köp och la en beställning :wink:
Så när recensionerna började dyka upp på YouTube så var jag faktiskt lite nervös för jag är en vanlig knegare så varje krona behövs.
Men dom gjorde mig inte besviken utan det verkade utifrån recensenterna omdöme vara en supermaskin.

Den första initiala reaktionen var hur kvick den är i macOS. Ingen fördröjning alls när man startar appar. Normalt så hinner ikonen i dockan studsa en eller två gånger innan appen startas. Men nu hinner ikonen på vissa appar inte ens studsa en gång förrän appen är igång.

Batteritiden är som sagt väldigt väldigt imponerande. När jag packade upp den hade den 70% i batteri och jag laddade den fullt direkt. Först nu 24h senare och ca 12h användande laddade jag batteriet. En sak som jag märkte direkt är att datorn blir inte varm när den laddas. Min gamla MBP kunde blir rejält varm och speciellt magsafe kontakten kunde bli så varm att den var svår att ta på.

Skärmavbild 2020-11-21 kl. 20.08.37

Jag är övertygad att detta kommer bli Apples bäst säljande bärbara någonsin. För den uppfyller dom flestas behov prestandamässigt och i många fall är overkill.
Nu är ju jag en fanboy men detta är verkligen en makalös lite maskin.

8 gillningar

Kul att du gillar!

1 gillning

Verkar vara ett imponerande bygge men jag ser ingen anledning att skaffa en om man har en iPad Pro.

Anledning är ingen anledning. :joy::joy:

Jag har aldrig lyckats ersätta en bärbar med en iPad. Administrera min server med en iPad skulle aldrig gå.

3 gillningar

Jag gick över helt till iOS (iPadOS) för 5 år sedan. Inser att det inte fungerar för alla.

1 gillning

Har du lyckats få datorn att bli varm så det känns? Har hört om de som knappt vill ha sina bärbara macar i knäet vid tyngre användning?

Tror inte ens att jag hört talas om bärbara datorer Pc/Mac utan fläkt.

Roligt! Med tanke på hur bra den verkar vara får den ju nästan anses rejält prisvärd.

1 gillning

Intel-datorer blir rätt varma ja!

Tror inte MacBook Air kommer generera någon värme alls att tala om.

1 gillning

Menar du att AMD är bättre på den punkten?

Nej men ARM :slight_smile:

Jag testade alldeles precis att spela Surviving Mars som min MBP blev väldigt varm av och fläkten rusade. MBA blev knappt ljummen. Där M1-chippet sitter kunde jag ana en lite högre värme. Fruktansvärt imponerande

1 gillning

Jag konverterade en 6GB stor Flac-fil till ALAC bara för skojskull.
MBA gjorde det på 30s
iMac 27" mid 2010 gjorde det på 1min 3s

Någon som vill köpa en billig iMac? :wink:

Vilken sorts mbp gick du från?

Finns en hel del, min Dell XPS 13 2-in-1 har ingen fläkt t.ex.

En MBP 13" 2014 basmodellen

Du är inte ensam om att hylla en ”instegsmaskin”

då förstår jag du ser ett jättekliv i prestanda. Den hade väl vanlig spinnande disk också?

Nej den har en PCIe SSD

1 gillning

Hade jag haft en hatt så hade jag väl fått äta upp den.

3 gillningar