Måste skriva några ord om denna lilla makalösa maskin. Jag beställde den utan att ens ha läst eller sett någon recension på YouTube. Inget jag brukar göra utan jag vill verkligen undvika att köpa grisen i säcken. Men till skillnad mot @Thor och @Esse imponerade presentationen på eventet så mycket att jag frångick mitt normala beteende inför ett köp och la en beställning
Så när recensionerna började dyka upp på YouTube så var jag faktiskt lite nervös för jag är en vanlig knegare så varje krona behövs.
Men dom gjorde mig inte besviken utan det verkade utifrån recensenterna omdöme vara en supermaskin.
Den första initiala reaktionen var hur kvick den är i macOS. Ingen fördröjning alls när man startar appar. Normalt så hinner ikonen i dockan studsa en eller två gånger innan appen startas. Men nu hinner ikonen på vissa appar inte ens studsa en gång förrän appen är igång.
Batteritiden är som sagt väldigt väldigt imponerande. När jag packade upp den hade den 70% i batteri och jag laddade den fullt direkt. Först nu 24h senare och ca 12h användande laddade jag batteriet. En sak som jag märkte direkt är att datorn blir inte varm när den laddas. Min gamla MBP kunde blir rejält varm och speciellt magsafe kontakten kunde bli så varm att den var svår att ta på.
Jag är övertygad att detta kommer bli Apples bäst säljande bärbara någonsin. För den uppfyller dom flestas behov prestandamässigt och i många fall är overkill.
Nu är ju jag en fanboy men detta är verkligen en makalös lite maskin.
Jag testade alldeles precis att spela Surviving Mars som min MBP blev väldigt varm av och fläkten rusade. MBA blev knappt ljummen. Där M1-chippet sitter kunde jag ana en lite högre värme. Fruktansvärt imponerande