Mac mini (M1) + VNC = skärmsläckare

Hejsan!

Jag är egentligen inte direkt någon apple fantast eller användare, men jag köper ibland en mac mini som jag använder för att testa saker på mac och för att bygga binärer native ibland.
Nu har jag köpt en ny liten mini, det är en m1’a (min tidigare är en intel variant från 2014 tror jag) och har stött på lite problem…

Då jag inte använder mac-arna speciellt mycket så är de uppsatta för att jag ska kunna ansluta via VNC till dem, det funkar felfritt på min äldre mac, men på den nya så stöter jag på ett extremt irriterande problem: Skärmsläckaren går igång och går inte att komma förbi.
Jag blir tvungen att ssh’a in på maskinen och reboota den var gång jag vill använda den, något som känns rätt ohållbart i längden.

Så… vad har jag försökt göra för att fixa problemet?

Jag har såklart slagit av skärmsläckaren i settings, jag har modifierat filerna som styr skärmsläckaren:

// /Library/Preferences/com.apple.PowerManagement.plist
{
    "AC Power" =     {
        "Automatic Restart On Power Loss" = 1;
        DarkWakeBackgroundTasks = 1;
        "Disk Sleep Timer" = 10;
        "Display Sleep Timer" = 0;
        "System Sleep Timer" = 0;
        "Wake On LAN" = 1;
    };
    SystemPowerSettings =     {
        "Update DarkWakeBG Setting" = 1;
    };
}
// /Library/Preferences/com.apple.PowerManagement.{UUID}.plist
{
    "AC Power" =     {
        "Display Sleep Timer" = 0;
        PrioritizeNetworkReachabilityOverSleep = 0;
        "Sleep On Power Button" = 1;
        "Standby Enabled" = 0;
        "System Sleep Timer" = 0;
        TCPKeepAlivePref = 1;
        TTYSPreventSleep = 1;
    };
}

Men inget har gjort någon skillnad.

Jag når inloggningsskärmen via VNC, kan logga in, men sen kommer den eviga skärmsläckaren!

Snälla bullen, hjälp mig! :stuck_out_tongue:

Du skulle kunna köra caffeinate -d i terminalen, då slocknar aldrig skärmen och skärmsläckaren går aldrig igång då heller :slight_smile:

No go :’(

Ska starta om den och köra igång det direkt på datorn istället för via SSH, återkommer senare med resultat! :slight_smile:

1 gillning

Kan det vara något med VNC som automatiskt sätter datorn i skärmsläckaren om du kopplar ifrån tex? Viktigt är att du har terminalen igång när du kör caffeinate -d

Yes! Det skall vara helt vattentätt med det terminal kommandot. Använder det dagligen på jobbet när vi installerar nya datorer etc och har aldrig felat.

1 gillning

Har inte fått igång den sedan jag startade om den tidigare. Tror den är helt körd. Känns verkligen som “it just works”… lol

Helt stendöd alltså? Testa att hålla in on/off knappen i 10-15 sek.

Japp, helt stendöd.
Kommer åt recovery genom att hålla inne knappen, så gissar på att jag får installera om OS’et, superkul :smiley:

Dvs, jag har inte ens hunnit skapa någon backup för datorn har bara varit igång i ett dygn eller två och jag har inte hunnit pilla med den, men ja… Känns inte helt rätt att hela OS’et ska gå sönder utan någon anledning alls, lol.

Installerar om den nu… dock tar det >3 timmar ( :open_mouth: ), så får väl se imorrn eller något hur det går! hehee…

Fyfan, kanske är ett måndagsexemplar.

1 gillning

Ska inte skriva vad jag tänker… är ju faktiskt på ett mac forum och vill inte reta upp alla … så vi säger att det är ett måndags-x :stuck_out_tongue_winking_eye:

Haha! Är den trasig så kommer du snart få smaka på Apples fantastiska service iaf!

Neeh, skickar nog bara tillbaka den om den fortsätter såhär. Då får jag vara utan en m1’a och försöka fixa min 2014 variant istället, lol.

Ge inte upp nu! Det är en fantastisk maskin! Har 550 Apple-datorer i omlopp på kontoret som jag hanterar och att de bara dör som din är extreeeeeeeemt ovanligt.

Samma restart-loop med en liten rosa ruta uppe i vänstra hörnet och sen en rosa flash och restart.
Antar att jag kan försöka installera skiten igen, men just nu tror jag bara att jag skiter i det.

Är det möjligt att helt radera disken utan att kunna komma in i OS’et?

Är det rosa prylar måste det vara @Freddeuce som skickat dig ett virus. Han har väl lackar ur när du testar saker här på TV så att forat kraschar. :joy::joy::joy::joy:

1 gillning

Japp disk utility, håll in powerknappen under uppstarten. Där kan du blåsa den helt och installera om OS.

Gjorde det, men mitt användarkonto verkar vara kvar och jag är fortfarande uppkopplad på mitt wifi.


Körde en “Diagnostic”, fick ADP000: No issues found.

Vilket gör mig lite förvirrad, det borde vara rätt så lätt för den att hitta att den är i en crash-loop kan man tycka! lol

Du får inte upp detta?