Lys upp skrivbordet på hemmakontoret med IKEA

Från sajten:
image

Ikea fortsätter att tänka till när det gäller ordning, reda och arbetsmiljö på våra hemmakontor. Nya arbetslampor vid namn Brunbåge och Lagergång dyker upp i varuhusen.

Svenska möbeljätten Ikea har lanserat ytterligare lite smarta produkter för våra hemmakontor. Först ut är en arbetslampa vid namn Brunbåge som har ett praktiskt ställ för mobiltelefonen samt en hållare för hörlurarna baktill. Givetvis får det plats med lite pennor och annat i lampans fot. Smart tänkt och utnyttjat här. Belysningen är dessutom dimbar och kontroller för av- och på finns framtill på foten. Det går även att justera belysningen genom att vrida på armen. Det finns fyra olika färgtemperaturer (2700K, 3500K, 4000K, 5000K) samt 3 olika styrkor på ljuset. Ansluts med USB-C.

Ikea har också lanserat en ny belysning för datorskärmen som hängs upptill och sprider ett behagligt sken framför. LED-belysningen Lagerbåge är i samma färg som ovan nämnda Brunbåge och den tidigare lanserade ringbelysningen Stänkbåge som vi skrivit om tidigare.

Belysningen har tre olika nivåer som kan justeras efter behov. Ett magnetfäste gör det enkelt att justera riktningen på belysningen. En inbyggd steglös touchdimmer låter användaren släcka, tända och dimma lampan. Ansluts med USB-C och en kabelhantering håller ordning på sladdarna.

Rekommenderat pris för Brunbåge är 199 kronor och mer information finns att läsa här. Är du intresserad av Lagergång så är priset 179 kronor och mer information finns här.

Källa: IKEA

Galleri

2 gillningar

Skärmlampan va ju inte dum, synd bara att den inte var trådfri.

Hur funkar skärmlampan med en webcam?
Har ju en extern.

På bilderna jag sett ser det ut som om lampan täcker webbkameran... men kan vara fel då det är en glipa och utskärning i mitten... :slight_smile:

1 gillning

Jag har den runda, Stänkregn och där finns en glipa för kameran. Svårt att se på denna nya dock...

1 gillning

Tack! Ska åka förbi i dagarna och kolla.

Vad tycker du om den?

Föll inte mig i smaken men gissar att den ger ett bättre ljus.

Fungerar helt okej eftersom jag har ett mörkare hemmakontor där jag ser dyster ut :slight_smile:

1 gillning

Lagergång kan väl ändå inte vara någe vidare!

Möjligen för laptop men de har ju vanligen inbyggd tangentbordsbelysning. Med större skärm blir man lätt bländad. Risk även för otrevliga reflexer, såsom recensenter på hemsidan redan konstaterat.

Brunbåge verkade tyvärr inte så värst nice den heller.

Den ena var ansluten till en icke färgmatchande nätadapter med endast ett USB-C uttag, ytterligare 200 bagis för denna tveksamhet:

Hade väl varit bättre med vanliga A-portar, en sådan trevägs nätadapter finns för hundralappen.

På parkeringen till varuhuset i den stora staden fanns flertalet Securitasvakter en vanlig vardagseftermiddag, man undrar ju om detta är normalt, har ej sett sådana på mindre el medelstora orter?