Luna Display förvandlar vår iMac till en extern skärm

Från sajten:
image

Idag tar vi oss en titt på Luna Display som är en spännande produkt som förvandlar vår iMac eller iPad till en extern skärm.

Vad är det för något?

Apples Target Display Mode möjliggjorde att vi kunde använda vår iMac som en extern skärm men iMac Mid 2014 blev sista modellen som fick funktionen och därefter har det tråkigt nog inte fungerat. Detta ville Luna Display råda bot på med sin lilla USB-dongel som helt sonika har en uppgift – att göra vår iMac till en extra skärm. Luna Display är alltså en USB-dongel som vi pluggar in i vår MacBook via USB-C-kontakten, men det går lika bra att ansluta Luna Display till en USB-hub som har USB-C.

En rätt skakig upplevelse

Luna Display fungerar både via WiFi och med nätverkskabel där det sistnämnda är att föredra. Om man vet med sig att hemmets WiFi är knackigt kan man räkna med att upplevelsen blir en riktig laggfest. Att använda Luna Display fungerar på det hela bra, förutom att vi saknar några funktioner som faller bort. Det är aktiva hörn som undertecknad använder väldigt mycket, att bara dra musen ner till exempelvis vänstra hörnet på skärmen för att få iMacen att gå i vila.

Grafiken är ibland inte 100 procent knivskarp, till exempel när vi klipper film i Final Cut Pro. Funktionen att höja och sänka ljusstyrkan på iMacen går inte heller, utan den blir vad man har ställt in den på ifrån början i inställningarna för macOS. Anslutningen via nätverkskabel gör att allting flyter på väldigt bra, inget lagg eller några störningar överhuvudtaget.

Missa inte vår videorecension nedan:

Är den värd sitt pris?

Luna Display finns inte tillgänglig hos någon svensk återförsäljare men går att köpa internationellt genom Astropads egna hemsida för ungefär 1 300 kronor. Priset kan kännas högt, men vi tycker ändå att den är värd sitt pris då vi nu kan damma av vår gamla iMac och fortsätta använda den som extern skärm. Värt att nämna är att om du har en iMac Late 2015 eller senare så är produkten egentligen onödig då ni har möjlighet att använda Universal Control. Vill ni veta hur Universal Control fungerar kan ni kika på videon nedan:

RECENSION: LUNA DISPLAY

FÖRDELAR

• Liten och smidig
  • USB-C
  • Ansluter snabbt

NACKDELAR

• Laggfest över Wifi

DETALJER

Namn: Luna Display

Anslutningar: USB-C, MiniDisplay Port, HDMI

Systemkrav Mac: Modell 2011 eller nyare, den sekundära Macen måste köra macOS 10.11 El Capitan eller senare.

Systemkrav PC: Windows 10 Build 1809 eller nyare, Intel eller AMD processor 2 GHz, 4gb Ram, Grafikkort Intel HD Graphics 520, AMD Radeon RX Vega 3, NVIDIA GeForce 820M eller nyare.

Systemkrav iPad: Mac-till-iPad Läge, behöver iPad köra iOS 12.1 eller nyare. 32-bit enheter stöds ej.

Pris: 1300 kr

SAMMANFATTNING

En liten smidig produkt som ger dig möjlighet att förvandla din gamla iMac till en extern skärm. Har du en PC behöver du inte vara ledsen för det då den även har stöd för det. Dessutom går den att beställa med både HDMI-anslutning och Mini Display Port. Ansluter du den till en USB-hub så har du alltid Luna Display tillgänglig när du ansluter din hub till din MacBook. Men glöm inte att dra en nätverkskabel mellan hubben och iMacen, så du slipper lagg. Så nu kan vi äntligen få fortsätta njuta av vår iMac även om Apple valt att plocka bort deras egna funktion Target-display, för inget gör oss lyckligare än att ha en iMac av den äldre designen på skrivbordet.

BETYG: 4 / 5

2 gillningar

Bra review! :+1: Tack!
Undrar om det blir ännu bättre över thunderbolt :thinking:

1 gillning

Låter verkligen toppen för de som har en gammal iMac 27 och vill köpa en Mac mini :slightly_smiling_face:

Kanske något för @joacim ?

1 gillning

Hur menar du? :slight_smile:

Såg ut lagga, även med tp kabel.

I rullgardins menyn gick det att välja mellan wifi, ethernet och thunderbolt, thunderbolt är ju snabbare än ethernet (iaf 1gb)

Måste bara flika in! Jag har använt Luna display i flera år för att göra om min gamla MacBook Pro från 2013 till en regelrätt Cintiq samt hålla föreläsningar och workshops på distans med den.

Nu när jag skaffat en modern MBP är frågan om behovet kommer att vara lika stort – vi får väl se helt enkelt, köpte en USB-C-dongel i vintras när de hade rea – men ville ändå få fram att Luna och Astropad verkligen dragit ett tungt lass i min tecknarverksamhet. Som tecknarverktyg gör den mycket som Apples egna lösningar ännu inte fixar.

5 gillningar

Hmm en MBP till ritbord, nu hänger jag inte riktigt med

Skulle varit tydligare och korrläst innan jag publicerade: det är iPaden som i kombination med proffsprogrammen på datorn (och Luna då) gjorde ett ännu bättre jobb än min Cintiq.
Dock har iPaden fått såpass bra prestanda nu att den funkar att jobba med utmärkt precis som den är (alltså skippa datorprogrammen, ritapparna är fulllfjädrade program), men så har det inte alltid varit. Och då har Astropad och Luna varit lösningen.

Jag har inte kört Sidecar tillräckligt mycket ännu för att säga hur bra det är på sikt, men hittills saknas funktioner som gör att jag inte kan släppa Luna+Astropad riktigt än.

1 gillning

Thunderbolt 3 (USB-C) Connection

With your Luna Display hardware plugged directly into your primary computer, plug the Thunderbolt 3 cable directly into both your primary and secondary computers. Give it a few moments to establish an active Thunderbolt connect, usually about 30 seconds.

Once your computers are connected via Thunderbolt, launch both the Luna primary and secondary apps. If your computers do not automatically connect, use Wi-Fi Manual Connect in both Luna apps to connect or check to make sure your Thunderbolt connection is active.

1 gillning