Luftrenaren Ikea Förnuftig släppt i butik nu

Jag köpte faktiskt en Xiaomi 3h (?) i julas men lämnade tillbaka den efter 2 dagar då den oavsett rum var omöjlig att få den till att smälta in i inredningen även om den i sig självt är lite häftig (läs Frugan nobbade den hårt).

Så därför när jag såg Ikeas och fick det “godkänt” på hemmafronten så var det så pass billigt för 3 st (och att jag blev så pass imponerade efter första genomköraren) att jag upplevde det som bra. Dock utan några som helst vetenskapliga bevis mer än djupa andetag. Alla 3 står monterade på golvet, dock relativt tätt in mot väggen i samtliga rum. Att filtrerna är så pass billiga på sina 80:- ser jag också som en enorm fördel kontra andra märken.

Du som har den i sovrummet, hur ser filtret ut efter några veckor? Blir så mycket damm från kläder och liknande. Jag vill mest ha den för min pollenallergi, så sovrummet kommer vara min placering.

Följer det med filter eller köper man till valfritt filter? Använder du ett eller båda?

Edit: håller helt med att kostnaden för filter är ju otroligt bra!

Jag öppnade för filtret (Hepa ingår) för första gången i helgen och tittade. Såg helt rent ut än så länge. Då jag även har mitt hemmakontor i sovrummet som blir dammigt så in i pga av lakan, när man bäddar osv så hade jag hoppats att denna skulle “suga” i sig lite överflöd med upplever tyvärr mitt skrivbord lika dammigt som innan.

Använder ej kolfiltret men om jag skaffar en Luftrenare till som står i anslutning till köket/allrummet så kommer jag absolut köpa till det. Sovrummet ska lukta lite fis då och då…

Tackar för infon, kommer slå till så fort jag åker förbi IKEA, har tyvärr inget i närheten.

Såg att kolfiltret fanns online nu så jag beställde en luftrenare till som får stå i vardagsrummet samt flyttas till köket när viss mat tillagas. Beställde även då kolfiltret. Får se hur det går att flytta den mellan två rum och om stekoset “flyttas” med i filtret från kök till vardagsrum efter användning. Leverans om ca 2 veckor.

Så du beställde den online, vad blev det för fraktkostnad? Av någon anledning så undviker jag att handla online på Ikea, sist jag handlade köpte jag två trådlösa laddare och ett par kablar, tog över en vecka att packa ordern. Klämmer dom in online ordrar i mån av tid eller kanske på lunchrasten. Otroligt slappt.

Jag håller med. Min tidigare order blev makulerad efter två veckors väntan. Får se hur det går nu. Frakt 39:-

Någon som vet hur många kvm den klarar?

Upp till 10kvm.

Den är inte alls gjord för att ta in så stora partiklar som damm - det skulle inte Hepa-filtret klara av. Så behövs större doningar som dessutom har ett förfilter som tar dammet.

Helt apropå … Finns det någon ”dammrenare” på marknaden?

Dammsugare :slight_smile:

2 gillningar

Fråga @RolexJocke, han har lösningen. :slight_smile:

1 gillning

För att förtydliga - om man har en robotdammsugare som kör runt dagligen så slipper man också damm på bänkskivor och dyl - det kommer nämligen från golvet.

1 gillning

Har ett minne av att damm och luftrenare nog diskuterats tidigare. Får skylla på att jag är lite trött ikväll :relaxed:

Undra om denna går att styra hastigheten med:

?

Är man sugen på att köpa en kan det vara värt att vänta till 17 dec

3 gillningar

Tog en titt på godbiten nu.

1 gillning

Nu är renaren nedsatt med 20% :slightly_smiling_face:

Edit: hehe nu har jag kollat på @Esse mycket fina video och ser att han nämner det där 🫠

yes sir!