Luftrenare modell mindre med hög kapacitet

Från sajten:
image

Är luften vi omges av så smutsig att vi behöver rena den? Behöver vi en luftrenare i våra hem? Både ja och nej skulle jag vilja påstå.

Luftrenare är en produkt för våra hem som det talas mer och mer om nuförtiden. Inte så konstigt egentligen då vi, tack vare pandemin, tillbringar mer och mer tid inomhus. Vi arbetar mer hemifrån, vi tillbringar mer tid med familjen inomhus och tv-tittandet täljer guld där strömningstjänsterna som blir fler och fler. Detta innebär också att vi kanske inte får tillräckligt med frisk luft mer än när vi tömmer brevlådan och handlar någon gång i veckan. Hur många här mäter aktivt inomhusluften via någon form av luftkvalitetsmätare egentligen? Inte alltför många skulle jag tro och detta medför att vi, om vi inte regelbundet luftar vår hem, utsätts för sämre luft inomhus vilket gör oss trötta, får oss att sova sämre och minskar vår koncentrationsförmåga. Så vad kan vi göra för att motverka detta?

Vi har testat en ny luftrenare på marknaden från Sensibo, företaget som blivit kända för att ge oss smartare styrning av våra luftvärmepumpar. Sensibo Pure är en liten och snyggt designad luftrenare för rum upp till 16 m² i våra hem. Den lämpar sig med andra ord bra för hemmakontoret eller sovrummet men också vardagsrummet beroende på dess storlek. Här är vårt omdöme baserat på den enhet som skickats till oss för test!

Förpackning & innehåll

På kartongen får vi information om vad produkten är bra för. Den är effektiv mot virus och bakterier, damm och allergener, partiklar ner till 0,1 µm samt mot dåliga lukter. Vi ser också att den är kompatibel med Google Assistent, Amazon Alexa samt Siri Shortcuts så inget direkt stöd i Apple HomeKit vilket är lite synd.

Sensibo Pure

Vi ser också att den kan kontrolleras oavsett var du befinner dig via app för både iOS och Android. Använder du den inbyggda funktionen Pure Boost så sköter luftrenaren sig själv tack vare en inbyggd sensor som mäter luftkvaliteten. Pure Boost kan även använda data från luftkvaliteten utomhus för styrning av enheten. Du kan självklart också programmera den att gå igång vid utvalda tider eller via andra triggers som t ex Sensibo Air som styr din luftvärmepump. Sensibo Pure ansluter till ditt wifi-nätverk (2.4 GHz) hemma och den inbyggda LED-belysningen kan användas som nattbelysning om man känner för det. Denna går givetvis att stänga av helt också om du placerar den i sovrummet.

Sensibo Pure

Vi ser också att den arbetar med 3 steg vid filtrering av luften; först ett förfilter för större dammpartiklar PM10, sedan ett HEPA 13-filter för virus, bakterier och finare dammpartiklar PM2.5 och sist ett aktivt kolfilter för gaser och andra odörer.

Sensibo Pure

I kartongen finner du själva enheten, ett filter, en strömkabel och en användarmanual. Det som direkt slår mig är att det faktiskt är en liten luftrenare, rent storleksmässigt. Jag har sedan tidigare en Xiaomi Mi Air Purifier 2S som framstår som en bjässe jämfört med denna. Kan vara något att tänka på för dig som inte vill att luftrenaren ska synas alltför mycket eller bättre smälta in i hemmets inredning.

Luftrenaren har fysiska kontroller som smälter in fint i designen. Med dessa kan du starta och stänga av enheten, välja nivå av luftrening, aktivera en timer (4 eller 8 timmar) samt välja nivå av ljusstyrka.

Sensibo Pure

Ovansidan på enheten visar gallret där den renade luften strömmar ut. Fläkten syns genom gallret.

Sensibo Pure

Filtret som är ett klassiskt 360°-filter sätts i från enheten undersida och att byta ut detta är riktigt enkelt, vrid på bottenplattan och lyft ur filtret. Enkelt och föredömligt.

Sensibo Pure

Installation

Att installera luftrenare i appen är en enkel sak. Ladda ner appen Sensibo för din mobil och följ sedan de olika stegen i appen. Tydlig och enkel vägledning så svårt att misslyckas här. Välj vilken enhet du vill installera och skanna sedan QR-koden som finns på undersidan och skapa en plats i appen och därefter ett rum.

Sensibo app Sensibo app

Under installationen används enhetens Bluetooth och sedan ansluts den till ditt nätverk. Direkt efter installation söker den efter befintliga uppdateringar som då laddas ner vilket tar ett par minuter.

Sensibo app

Styrning av luftrenaren via appen är enkel med tydliga ikoner för de olika inställningarna. Det finns två olika fläktnivåer; “Låg” och “Mycket stark” där den senare kör på för fullt och tar bort dålig luft snabbt. Den renar upp till 130 m³/tim (CADR=Clean Air Delivery Rate). Val för om du vill använda dig av Pure Boost eller inte, samt om du vill aktivera Pure Boost under en kortare period som du då anger. Sist kan du också välja hur du vill att LED-belysningen ska hanteras; “På” (då tänds hela), “Dim” (hela fast svagare) samt “Av” (endast tre mindre dioder lyser).

Funktionen Pure Boost låter dig göra inställningar för hur du vill att denna ska bete sig. Aktiveras när inomhusluften är dålig är ju aldrig fel men du kan också länka den till din luftvärmepump om du styr denna med antingen Sensibo Sky eller Sensibo Air och få ut mer av det hela. Kombinerat sägs du kunna få upp till 70% bättre reningsgrad så har du redan styrning för din luftvärmepump kan denna mycket väl vara en bra investering.

Slutligen kan du också välja att den ska gå igång om du är borta så att du kommer hem till ren luft. Tänk dock på att med denna inställning aktiverad så förbrukar du också filtret snabbare vilket kan bli en dyrare affär för dig. Filtret sägs dock vara funktionellt i upp till 2000 timmar och status för eventuellt filterbyte ges via appen. Smartast upplever jag att köra på första alternativet “Indoor Air Quality”.

Du kan också välja att byta ikon baserad på vilket rum den placeras i, smart om du har flera enheter i hemmet.

Lite förvånande att appen friskt blandar både engelska och svenska så här finns utrymme för förbättring.

Tekniska specifikationer Sensibo Pure

  • Ljudnivå: 53 dB (högsta fläktläget)
  • Anslutning: Wifi 2.4 GHz, Bluetooth (vid installation)
  • Ström: 230 V
  • Mått: Ø 195 x 388 mm.
  • Vikt: 1,94 kg.

Sammanfattning

Jag har nu testat Sensibo Pure i mitt hemmakontor under ett par veckor och är positivt överraskad. För min del handlar det inte så mycket om att använda den mot pollen eller damm så jag inte har någon allergi samt att hemmet städas regelbundet. Snarare handlar det för min del om att jag sitter instängd i ett mindre rum på ovanvåningen där jag arbetar om dagarna. Luften i rummet tenderar att bli tung efter ett par timmars arbete vilket också påverkar min koncentrationsförmåga negativt. Jag blir trött i ögonen och känner att jag behöver öppna fönstret. Inte alltid detta är en lockande tanke, speciellt inte när det varit minusgrader utanför. Luftrenaren Sensibo Pure har därför varit schemalagd att starta på morgonen och stängas av när arbetsdagen är över och detta har faktiskt hjälpt till måste jag säga. Tröttheten i ögonen och den tunga luften är mer eller mindre borta och jag tycke det är lättare att arbeta och koncentrera mig.

Att den dessutom är liten och tyst när den är igång är ytterligare ett plus. Du märker helt enkelt inte av att den är igång, det blir egentligen bara när du får en notis i telefonen om att den startat eller stängts av. Även frun uppskattade dess mindre format då hon tycker att den vi har sedan är tidigare är “groteskt stor” och du ser själv på jämförelsebilden nedan att den är liten och smidig i formatet vilket jag tycker är ett annat stort plus utöver själva funktionaliteten.

Sensibo Pure vs Xiaomi Mi Air Purifier 2S

Konstruktionen på luftrenaren där nederdelen agerar luftintag och där själva motorn sitter upptill innebär också att strömkabeln sitter upptill. Nackdelen med detta är att kabeln hänger lite som den vill baktill. Hade varit smart med ett litet fäste nertill där kabeln kunde “snäppas” fast. Liten detalj men jag ogillar kablar som hänger på trekvart.

En sak som dock förvånar mig är att företaget i dessa tider när alltfler fokuserar på hållbarhet och hur man ska minska förpackningsmaterial ändå väljer att ha ett fyrsidigt fodral/överdrag utanpå själva kartongen. Ser liksom ingen mening med detta och de hade likväl kunnat printa all information direkt på kartongen (som de flesta ändå förpassar till vinden eller tippen).

Sensibo Pure

Sammanfattningsvis tycker jag att om du arbetar hemifrån och märker av samma symptom som jag beskrivit ovan så är Sensibo Pure en bra investering, priset ligger på runt 1900-2000 kronor hos olika återförsäljare.

Plus

  • Storleken
  • Enkelheten
  • Tyst drift
  • Effektiv

Minus

  • Delar av appen på engelska
  • Förpackningen

Betyg 4,5/5

Teknikveckan rekommenderar starkt