Luftfuktare, xiaomi mi?

En sak till förresten som man kan tänka på, speciellt om man ska ha den i sovrummet.
Det är att ibland kan det låta som ett droppande ljud och ibland bubblar det om maskinerna. Detta beror på hur de är konstruerade.
På min sitter det en tank överst som man kan lyfta bort. Denna tanken leder ner till ett kar som ska hålla en viss vattennivå. När tanken fyller på vatten kan det bubbla till lite.

Jag har inte koll på hur maskinen du frågar om hanterar detta.

Jag har en luftfuktare. På den kan man ställa in luftfuktigheten som den ska hålla så den går när den behöver.
Använder den i princip aldrig då den kör på lite för hårt när det går så det blir fuktigt runt den av dimma den sprutar ut.

Kör du vattenburen värme?

Japp

Tänker du på nått liknande?:

Precis det jag tänkte på, känns som en rimligare lösning. Haft luftfuktare, men det känns som det blir för mycket fukt i luften av dem. Dessa är enligt min mening bättre

Köpte du nån?

Inte än :joy: snart kanske :stuck_out_tongue:

Verkar som om det förutsätts att man använder destillerat vatten. Annars måste man upp i prisklassen och behöver istället regelbundet köpa nya filter.

Lutar nog åt att byta termostater och få bättre kontroll över uppvärmningen genom radiatorerna istället.

Kan ge en liten minirecension av luftfuktaren då jag köpte en till min mor.

Fördelar:
*Enkelt att fylla på vatten då man bara lyfter ett lock och fyller på. Man kan även ta bort tanken och fylla på vid kranen.
*Enkel att komma igång med (om man inte använder appen). Fyll på vatten, plugga i sladden och tryck på knappen. Det finns då fyra inställningar, låg, medium, full effekt och sen ett automatiskt läge som försöker hålla 50% luftfuktighet i rummet.
*I appen kan man justera den inställda (%) luftfuktigheten den ska försöka justera in i rummet. *Man kan även sätta timer på när den ska vara igång. (Detta testade jag aldrig)
*Du kan stänga av lampan som lyser med Wi-Fi-knappen.
*UV ljus som dödar bakterier.

Nackdelar:
*För mer avancerade inställningar så behöver man installera mi Home appen. Där behöver man ordna med ett konto. Man behöver också ett tillgängligt Wi-Fi (säkert inget problem i de flesta hem idag).
*Du kan inte stänga av pipen när du trycker på knappen och som varnar för låg vattennivå utan att installera appen.
*Den korta stund jag testkörde luftfuktaren hemma och sen hos mamma upplevde jag att den fläktar fukten rakt upp som sen faller ner mot apparaten. Detta gör att funktionen som ska hålla luftfuktigheten på en viss inställd nivå luras av att det är mycket fuktigare i rummet än vad det verkligen är. (På några få minuter hade luftfuktigheten gått från ~30 till 67%, vilket inte är möjligt)
*Den har lite kluckande ljud för sig. Men inget som stör så mycket när man går runt i rummet. Kanske att detta stör mer när man försöker sova och det är helt tyst.

1 gillning

Schysst! Tack för att du tog dig tid!