Luftfuktare, xiaomi mi?

Är den något o ha? :slight_smile:

Som man frågar får man ju svar, och jag kan svara ett klart njakanskekanskeinte på den.
Vad ska du ha den till?
Vad har du för krav?
Ska den vara tyst?
Ska den stå i sovrummet, eller på ett lager?
Hur många gånger tycker du att det är ok att fylla på den i veckan?
Med mera med mera…

@Sledde

Sovrum, då vi ligger på ca 29-30% fuktighet och vi är ganska täta i luftvägarna.

Gärna en som sköter och håller sig skälv så ja inte behöver slå av o på.

Gärna tyst.

1 gillning

Du skriver att ni har 29-30% luftfuktighet. Vill du då ha mer med en luftfuktare? Låter ju tokigt.

Luftfuktigheten bör vara inom 40-60%, för att luftvägar/slemhinnor (även huset) ska må så bra som möjligt.

1 gillning

Ja de ja menar :slight_smile:

Även co2 ligger på ca 800-1100 i sovrummet.

Låter ju väldigt högt för vårat klimat. Ser jag på mina sensorer hemma ligger vi på 15-20% i sovrummet. Förrådet 37% och Uterummet 31%. Nu är det ju visserligen vinter.

Hittade detta.

När man bor i hus, bör man ha en i varje sovrum? Eller en större som täcker mer kvadrat?

Men till min fråga, är den mi okej eller skulle ni rekommendera en annan?

Vi har just i detta nu 35-40% i sovrum resp. vardagsrum.

Dock är det väldigt mycket vanligare att vi ligger +60%, speciellt under det varmare halvåret.

Har du fuktare?

Nån som har xiaomi luftfuktare? Gör den skillnad? Låter den mkt?

Tålamod Edlig, tålamod.:wink:

2 gillningar

Nope.

På vintern så blir det väldigt torrt inomhus. Fuktigheten i en hygrometer mäts i relativ luftfuktighet, vilket innebär att man tar hänsyn till temperaturen. Kall luft kan ”bära” betydligt mindre luft än varm luft. Så om du tar nollgradig luft med 50% relativ luftfuktighet och sen tar in den luften i huset och värmer upp den till 22grader, då kommer den relativa luftfuktigheten sjunka dramatiskt. Nu har jag inga exakta siffror men den skulle nog kunna komma ner i 10-20%. Detta upplever många som irriterande för luftvägarna.

Vill man läsa mer så tycker jag denna sida har väldigt bra information om fukt:

1 gillning

Har ingen sådan utan en annan luftfuktare. Men den och andra jag har sett låter ofta inte så mycket. Det är en liten fläkt och en ultrasonisk funktion för att ”slå sönder” vattnet till vattenånga, den låter ingenting heller.
Det man kan tänka på är att om man har väldigt kalkrikt vatten så kan det bli tråkig avlagring i maskinen. Det kan lösas genom att man använder destillerat vatten.
Man behöver också regelbundet tvätta den noggrant så det inte blir bakterietillväxt.

Fyfan låter som ett heltidsjobb… om man ska ha 3 st tex

Där jag bor så har vi väldigt lite kalk så jag kör med vanligt kranvatten. Under de åren >5år så har det bara blivit lite kalkavlagringar.
Jag använder den bara på vintersäsongen och diskar av den några ggr under den perioden.
Så ”underhållet” av maskinen är inte jättebetungande.
Det är mycket mer arbete med att fylla på vatten, det får jag göra ca 2ggr på 3dagar. Den har en 4l tank.

Okej, är de på hela tiden eller sprutar den ibland och håller samma nivå?

Den är på på max hela tiden.
Har den i vardagsrummet i en öppen planlösning så skulle egentligen behövt ha en större eller fler.