I min mammas villa eldas det med ved och undersöker ett alternativ till värme så att man inte behöver elda jämt och minska kravet på att vara hemma under vintern.
Är det någon som har erfarenhet av luft-vattenvärmepunp? Vilka märken som är bra, för- och nackdelar, kanske uppskattad kostnad?
Vi hade en äldre Daikin i huset när vi flyttade in, funkade väl helt okej, kanske lite underdimensionerad(vilket var kutym tidigare).
Vi valde dock BVP när vi bytte, mest för att slippa ytterdelen och tillgång till frikyla.
Men ska snart börja kika på en till svärmors nya hus, men där har de redan en innerdel från CTC så det är väl det givna valet där tror jag.
Annars tycker jag väl att Nibe/IVT/CTC/Viessmann idag har schysst design på ytterdelen.
Jag har ju inte jämfört något, men från när vi satt in BVPn så är nog mitt råd att kolla på installatören mer, vi hade stora problem att få in offerter och planerade besök uteblev, så några uteslöt sig själva.
Tack för tipsen! Uppskattat
Vi har luftvärmepumpsystem från Mitsubishi sen i juni. Det är ett system med fyra innerdelar som lätt både värmer och kyler huset. Svårt att bedöma ekonomin än så länge efter en varm Boston-sommar.
Det vi framför allt slagits av är hur ointelligent systemet är. Man har blivit så van vid smarta alla våra prylar är och det här är mer klassiskt där det är upp till oss att hitta komfort och ställa in temperatur etc. Det blir extra tydligt här på höstkanten tror jag eftersom det inte på något vettigt sätt går att pendla mellan värme och kyla utan göra det manuellt.
Har en NIBE VVM S320 men en F2120 utedel. Tror man landar in på någonstans mellan 100-150k med installation oavsett märke, men Nibe ligger nog i övre skalan kostnadsmässigt.
Har den uppkopplad mot wifi och har installerat deras uppkopplade termostatventiler och innegivare så kan ställa in zoner och den anpassar sig automatiskt när jag eldar i kamin t ex baserat på inställd bör-temp. Inte modernaste gränssnitt i app men anläggningen känns stabil och driftsäker.
- för stilren både inner och framför allt utedel.
Funkar din 2120 bra?
Inte haft några problem på de tre åren vi haft den installerad.
Var i landet är det?
Bergvärme slår luft/vatten ju kallare det är (generaliserat)
Det är i Hallands inland.
Då bör luft/vatten funka fint
När vi installerade vår BVP på 12 kW och 250 m hål så gick det på 163 kkr, men då har vi väldigt nära till berg.
En kort tid innan vår installation så satte svärmor in en LVVP i samma storlek och tror de gav 145, nu är troligen priserna mycket högre men skillnaden borde rimligen vara ungefär densamma, tänkte det kan ge perspektiv på skillnaden i kostnad.
Jag har två kollegor som körde på samma setup som mig via samma firma, tror den ena fick ge ca 200 året efter och den andra 220 ytterligare ett år senare. Vi installerade i den -20, men beställde ju under hösten -19 så vi undvek covid-priserna.
Men jag hade nog satsat på LVVP om jag inte var intresserad av frikyla och en ren utsida
Borde det inte fungera med autoläget? Vår Mitsubishi Hero har i alla fall ett autoläge. Nu ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag inte har kört på det eftersom vår maskin värmer uterummet istället för infravärmare.
Nej, vi tänkte att såklart fungerar auto men det står till och med i manualen visade det sig. Och det är ju helt logiskt när man tänker efter. Utomhusenheten kan ju bara producera kyla eller värme, inte båda på en gång och med fyra inomhusenheter som alla 'ropar' på olika blir det ju kaos.