Lösning för smart kristallkrona?

Sitter och funderar på att skaffa en kristallkrona eftersom jag bor i en gammal lägenhet (1910). Men då kommer jag till hur jag ska lösa så den blir “smart”. Flera smarta lampor, men det kanske inte ser så snyggt ut med dagens smarta lampor som är såpass synliga i en kristallkrona. Finns det något smart uttag för taklampor kanske? Eller har ni någon idé på annan lösning?

Vad är målet med att göra den smart? Kunna ändra färg, dimra eller bara slå av och på den?
Kanske svårt i en så gammal lägenhet men finns grejer för att göra knappen smart med det bygger på att knappen är infälld.

Här diskuteras en lösning för spottar som går att använda på din kristallkrona.

Framförallt på/av och dimma.
Tyvärr så är knappen inte infälld. Halvgamla utanpåliggande.

Kan tänka mig att det blir ett större arbete för befintlig knapp inte är inbyggd. Göra hål i väggen för att få plats med mer elektronik i så fall. Hade hoppats på att slippa det.

Går kanske genom att gömma en sådan här puck nåt annat ställe. När jag bytte ut elen i vardagsrummet för några år sedan så gömde elekrikern dimmerutrustningen i en utanpåliggande låda vid golvet bakom soffan. Har inte heller infälld el i huset så den lösningen gjorde att det sitter en vanlig lampknapp vid dörren.

I ditt fall så kanske sätta en utanpåliggande dosa uppe vid taket eller nåt så att det inte blir så synligt.

Bra idé!
Ska kolla på om det går att få till en sådan utanpåliggande dosa.

Beroende på vilken strömbrytare du har så kanske du skulle kunna sätta en dubbelram och ha elektroniken i ena och bara ett lock på den sidan?