Lösenordet till Apple-ID ska bytas ofta

Hej! Varför har Apple börjat skicka ut uppmaningar till att byta lösenordet i mitt Apple-ID så jätteofta? Det händer flera gånger om dagen, och jag måste hitta på ett nytt för varje gång. Till saken hör att jag använder 2 st Macapärer, en Mac mini M1 som är min nyaste, köpt förra sommaren, och en Mac Pro, köpt i början av 2016. Ska jag skaffa en anteckningsbok och skriva upp alla lösenorden i den? Den här uppmaningen kommer alltså flera gånger om dagen. Jag vore tacksam om jag kan få en lösning på det här fenomenet som jag upplever som ett problem.

Kommer dessa uppmaningar som mail? Har du säkerställt att det verkligen är Apple som skickar ut mailen isåfall?

Ang skriva lösenord i ett anteckningsbok: Nej! Aktivera keychain för ditt apple id istället och spara lösenorden där :+1:t3:

2 gillningar

Jag har aldrig blivit ombedd att byta Apple-ID lösenord. Hur kommer meddelandet, är det via mail? Är det ett äkta mail eller kan det vara nån som försöker få ditt lösenord via phishing? Du kan också ringa Apple så dom kanske kan ta en titt på ditt konto Kontakt – Official Apple Support (SE)

Hej och välkommen till forumet!

Som andra säger låter detta som något konstigt, eller att det är någonting annat, tex att du inte har tvåstegsverifiering igång (Även om jag har för mig att det är tvingande)

Kan du skicka skärmdump på hur det ser ut när du får dessa uppmaningar.

Jag hade problem med detta för några år sedan, kom som en pop-up när man var på hemskärmen. Minns inte om en återställning eller en uppdatering löste problemet! :thinking:

Nu när du säger det så känner jag igen problemet. Minns inte hur länge sen det var och hur problemet löstes :slightly_smiling_face::upside_down_face:

• Ditt nya Apple-ID-lösenord måste bestå av minst åtta tecken och innehålla en siffra, en stor bokstav och en liten bokstav.

Nu är det lugnt! Det är så länge sedan jag råkade ut för de här uppmaningarna, att jag har glömt bort det helt och hållet.

Det är tyvärr inte till mycket hjälp för man får bara fråga om att spara lösenordet där ibland. Jag måste välja nytt lösenord nästan varje gång jag måste använda apple id och installera program från appstore. :angry:
/Maria

Då är det nått som inte står rätt till hos dig, jag har inte bytt lösenord till Apple på evigheter.

Slå på tvåstegsverifiering om du inte har gjort det redan. Måste du fortfarande byta lösenord efter det nästan varje gång du använder appstore så är något fel. Kanske Apple eller något Apple partner som MacForum kan hjälpa dig?