Hallå!
Av en händelse upptäckte jag att mina lösenord är tillgängliga i min frus enheter. Hur kan det vara möjligt, när jag aldrig har aktiverat tjänsten "Dela lösenord med familjen"?
/LS
Hallå!
Av en händelse upptäckte jag att mina lösenord är tillgängliga i min frus enheter. Hur kan det vara möjligt, när jag aldrig har aktiverat tjänsten "Dela lösenord med familjen"?
/LS
Pratar vi iOS, Android eller Windows?
Edit: Såg nu att inlägget ligger i Apple-kategorin, sorry
I Apple-världen skulle det tex kunna handla om att ni har en "delad" iPad som används gemensamt och som är inloggad med hennes Apple Id och att du där angivit dina lösenord vid något tillfälle.
På något sätt har du ändå upptäckt att dina lösenord finns på hennes enheter, så då använder du dem trots allt?
Sorry, iOS/iPadOS talar vi om.
Jag har aldrig varit inloggad med mitt Apple ID på hennes enheter och hon har inte varit det på mina. Vi tittade på hennes enheter tillsammans, när hon var inloggad alltså och det var då jag upptäckte problemet.
Är det samtliga lösenord du har som vi snackar om eller specifika? Spara-lösenords-funktionaliteten har ju funnits väldigt länge, så det kan ju hända att du för längesen använt hennes enhet och glömt bort det? (ja, slänger ut vilda gissningar här )
Ett annat alt skulle ju kunna vara om ni har någon Windows-dator med iCloud-tillägget installerat med henne inloggad där du loggat in. (gissningarna fortsätter....)
Hur ser det ut för @lensv i appen Lösenord på din iPhone?
Har du några (eller alla) lösenord i familjedelning?
Edit: Jag har de mesta av mina lösenord i Bitwarden. De osm finns här är de som har inlogg med AppleID och de som är Familjelösenord (=streamingtjänsterna)
Helt okej att brainstorma, så gissa på bara!
Familjedelning har vi, men för lösenord har den tjänsten aldrig aktiverats.
Någon Windowsmaskin har inte varit inblandad i det här sammanhanget, men det stämmer att det verkar vara lite äldre konton/lösenord som finns i hennes app. Således bör detta inte ha hänt helt nyligen. Frågan är bara hur det kan ha gått till?
För att det här ska vara möjligt att åstadkomma på egen hand (iaf. så vitt jag förstår) behöver jag logga in på någon av hennes enheter med mitt Apple ID, välja att synka ner lösenord och när jag loggar ut väljer jag att behålla dem lokalt. När hon sedan loggar in med sitt Apple ID måste valet göras att slå ihop de lokalt sparade lösenorden med dem hon har i iCloud.
Jag kan bara säga... Inte en chans att detta har hänt!
Finns det ingen annan förklaring måste det röra sig om någon form av bugg. Jag har dock svårt att tro att Apple skulle låta en så allvarlig sak passera obemärkt, så fortsätt gärna att bidra med nya friska killgissningar.
Äh! Frugan vill bara ha lite koll på vad??????? :),
Nej det behövs inte. Det räcker med att du vid något tillfälle använt hennes enhet och vid det tillfället loggat in på en av dina tjänster, tex Facebook, och vid inloggning valt att spara dina uppgifter. Då sparas de (ditt Facebook-login) i hennes nyckelring. Det har hänt även hos oss kan jag upplysa om
Got it! Den förklaringen köper jag, om det handlar om enstaka lösenord. I det här fallet rör det sig dock om ett hundratal och jag garanterar att jag är oskyldig till dessa "sparningar".
Om du går in på ett konto i Lösenordsappen på hennes enhet kan du kika på ”Senast ändrad” och i alla fall få ett datum på när det har hänt.
19 januari 2021 verkar vara ett vanligt förekommande datum. Jag har dock inget minne av vad som kan ha hänt då... Pandemivirus kanske?
En killgissning, telefonbyte?
Det var faktiskt ingen dålig killgissning. Hon bytte ingen telefon då, men en ny iPad fick hon... Tyvärr blir jag inte så värst mycket klokare för det.
Kan ni ha råkat konfigurera iPad:en med hjälp av din iPhone?
Tänkte att kanske lösenorden kom med i säkerhetskopian, killgissning #2.
Nej och nej på båda de frågorna... Jag är helt säker.
Tack ändå för era vilda gissningar. Förr eller senare kanske det dyker upp en fullträff.