Lördagsintervju med Dells designchef

Från sajten:
https://wp.teknikveckan.com/intervju-med-dells-designchef/

image

Dell kan design men det är en utmaning att behöva förhålla sig till de tekniknormer som finns i PC-branschen.

Det första Ed Boyd, chef över “Experienced Design Group” på Dell, nämner när jag berättar att jag är från Malmö är att han nyligen bjöd in företag från stan till Dells huvudkontor för han var imponerad av deras design av hjälmar. Hade det här varit två dagar tidigare hade jag kanske undrat vad man skulle dem till. Dell-datorer i mitt tycke har sett likadant ut sedan Skåne var danskt med några få undantag.

Men dagen innan hade man presenterat två prototyper av vikbara datorer samt den bärbara spelenheten UFO. Framförallt den sistnämnda är rätt attraktiv på många sätt. Förutom det faktum att de inte har fått något släppdatum, om den någonsin kommer.

CES handlar mer än allt annat att visa upp visioner och koncept. Men Dell passade samtidigt på att visa upp nya XPS 13-tummaren som i sin 10:e upplaga fått ännu tunnare kanter. Den var också svaret på frågan varför det är så mycket plast i PC-världen.

Ed Boyd berättade att man gått allt mer över till komposit-material och vi har själva noterat en och annan metalldetalj i de nyare produkterna. Samtidigt pratar Dell gärna om att man använder både insamlad plast från havet samt återvunnen plast. Datorerna går att återvinna och återanvända till 90%.

Dell XPS 13

Jag tänker framförallt på deras gamingsegment, det vill säga Alienware, när jag ställer frågan hur det känns att designa skärmar och datorer tills man är nöjd och sedan sätts de på skrivbordet och en ormbo av kablar behöver kopplas in. Efter ett igenkännande skratt berättar Boyd att han tänker på det i princip varje dag men att vi också är på väg att se lösningar på det och hänvisar framförallt till USB-C.

Även på frågan om hur länge vi kommer vara beroende av plastskärmar på de vikbara enheterna ler han nöjt och förtäljer att det finns glasmaterial i labben som kommer lösa det där i framtiden. Hur nära framtiden är dock mer oklart.

Slutligen var jag tvungen att fråga hur det känns att vara så beroende av Windows och svaret på den frågan var att om han hade varit med på Dell från början så hade han haft vissa rekommendationer att ge företaget.

När intervjun avslutas så får jag en känsla av att det kanske inte är så att Dell inte förstår design, tvärt om, men att man lever i en värld där det finns så många andra parametrar att ta hänsyn till i form av Windows som operativsystem och bakåtkompatibilitet med tillbehör.

Samtidigt som man själva är så medvetna om de dilemman det ger och det är ju uppfriskande.

Jag har alltid gillat dell och alienware (alienware även innan de köptes av dell)
MEN.
Samtliga Alienware laptops jag ägt har haft något fysiskt fel. Den jag har nu brast skyddet för kylflänsarna bak. Den förra pajjade mellanslag tangent. Den innan det hade glapp i skärmen…men av någon anledning fortsätter jag köpa alienware.
MEN… jag tror min nästa blir en Razer.

1 gillning

Aldrig mer Dell. Haft många via jobbet de senaste 20 åren. De 3-4 sista jag hade strulade allihopa på nåt sätt. Antingen så att de la av helt och var tvungen att bytas ut eller så har det vara massa småglitchar.