Lokalt spara "allt" system?

Jag är ute efter ett system där jag hyffsat enkelt kan spara och lagra filer, foto länkar mm lokalt på ex en NAS genom en app i telefonen.
Har sett att Synology har ett stort utbud av NAS:ar. Men oxå lika många appar att hantera olika användningsområden.
Det jag tänker är något liknande Google Keep där jag oxå kan lagra foton och filer lokalt.
Detta kanske verkar luddigt men hoppas ni förstår ungefär iaf. Vill oxå säga att jag är inte superteknisk men kan lite granna.

Mvh

Välkommen!

För några år sedan så använde jag Bittorrent sync.

App till telefonen och programvara till datorn/NAS, båda var gratis då. Då kunde jag välja vilka filer på telefonen jag ville synca till datorn, i mitt fall, för lagring. Filer foton, spelade ingen roll. Sker helt automatiskt också i bakgrunden så länge både devices är online.

Kanske något?

Edit: ser nu att bittorrent har blivit Resilio och att det inte är gratis.

Äger du en NAS?
Om du har en synology så har dom garanterat integrering i sitt system som gör det du söker kanske enkelt och smidigt.
Det är ju faktisk lite av huvuduppgiften för en NAS.

Nej jag har ingen NAS i dagsläget. Men planerar på att köpa om jag hittar ett bra system där familjen lätt kan spara bilder filer och andra anteckningar tex.
Men om jga kollar på Synologys sida så verkar det som om dom har en app för varje filsystem. Alltså en app för att ha koll på bilder, en app för att ha koll på dokument osv.
Kör som sagt en hel del i Keep och jag tycker det system funkar hyffsat. Men skulle vilja kunna lagra bilder oxå på ett lättare sätt. Som idag ligger i Google Photo.

Måste vara NAS går inte med Google One eller Onedrive?

Är det inga jättemängder med data är onedrive, dropbox etc i stort sett bara bättre än att fippla med en NAS.