Logitech Lift är den ergonomiska musen

Från sajten:
image

Logitech har lanserat sin senaste datormus.

Det här ser ut som kärleksbarnet mellan Logitech POP och MX Vertical. Det här är en mus som erbjuds i flera olika färger samtidigt som det är en mus som är ergonomisk.

Logi Lift och pappa MX Vertical

Till skillnad från MX Vertical är Lift en mus som passar alla som inte har händer stora som grytlock. Logitech Lift finns i både en version för högerhänta och en för vänsterhänta (Lift Left).

Designen påminner väldigt mycket om MX Vertical Advanced Ergonomic Mouse.

Det är en 57 gradig lutning på musen. Det ska göra att musen ligger bekvämt i handen på ett mer naturligt sätt än om vi använder oss av en liggande datormus. Det ska hjälpa till att inte belasta handleden och förebygga musarm.

Till skillnad från MX Vertical är ovansidan något böjd.

Lift går på ett AA-batteri och enligt Logitech själva ska det räcka i hela upp till två år. Lift kopplar upp med bluetooth eller med deras egna Bolt för snabbare koppling till dator. Det följer med en dongel för Bolt-kopplingen. Vill man inte använda den går det att förvara den i ett fack vid batteriet.

Logitech Lift datormus mus

Logi Bolt dongeln har en egen plats bredvid batteriet för när den inte används.

Sex stycken modifierbara knappar.

Då musen står på sidan har den tre sidor. En för tummen, en för långfingret och en undersida. På sidan för tummen har vi två knappar som kan modifieras efter vilken app vi är i. På ovansidan har vi de traditonella höger och vänsterknapparna. Vi har ett skrollhjul som är klickbart och en knapp under skrollhjulet som ändrar hastighet på pekaren. På undersidan av musen finns en knapp för att växla mellan upp till tre olika enheter. För precis som många av Logitechs produkter går den här att synkronisera med flera olika enheter.

Logitech Lift datormus mus

Musen i grafit-färg samlar damm. Bilden tagen bara minuter efter öppnandet av paketet.

Apparna Logi Flow och Logi Options+.

Musen har stöd för Logitech Flow. Logitech Flow låter musen flytta mellan olika datorer oavsett operativsystem. Musen kan även komma ihåg vad som kopieras och sedan klistra in det på en annan dator.

Musen har även stöd för Logi Options+ som är en Logitechs egna programvara. Options+ låter oss ställa in alla olika knappar för olika program. Logi Options+ är inte samma app som Logi Options och finns än så länge bara i beta. Varför Logitech valt att byta app är framgår inte men den nya appen är i mitt tycke trevligare då den upplevs som mer intuitiv. I appen går det att välja vad varje knapp ska vara i olika program. Exempelvis i Teamsmötet kan vi låta en knapp tysta mikrofonen medan vi i Photoshop öppnar ett nytt fönster med samma knapp.

Logitech Lift datormus mus

Två knappar på insidan av musen. Orginalinställningarna är bakåt och framåt men ändras lätt i Logi Options+

Användarupplevelsen av Lift.

Jag har använt Logitech Lift under ett par dagar. I jämförelse med MX Vertical är Lift en lättare mus, jag visste inte att jag behövde en mindre mus. Men Lift ligger bättre i handen för mig än vad MX Vertical gör. Datormössen jag har gått från är Logitech MX Vertical och Apples Magic Mouse.

Logitech Lift datormus mus

Lift längst fram och MX Vertical i bakgrunden.

I jämförelse med Apples Magic Mouse påminns jag varje gång jag använder Lift att tigergreppet inte är ergonomiskt. Lift låter handen vila på skrivbordet i en mer avslappnad position. Utöver det ergonomiska är jag mycket nöjd över att Lift inte tappar kopplingen till datorn i samma utsträckning som Apples Magic Mouse. Under tiden jag testat Lift har den faktiskt inte tappat kopplingen en enda gång.

Logitechs Flow och jag blir aldrig riktigt vänner. Jag glömmer oftast bort att funktionen finns. Möjligen att tröskeln för att lära sig det är något högre än vad jag är van vid. Logitechs Options+ är däremot något som är lättare att komma in i. Det kräver endast att vi sätter oss ner och går igenom hur vi vill använda knapparna. När det väl är gjort förenklar det arbetsflödet för oss. Det gäller bara att komma ihåg vad vi adresserat för funktioner till varje knapp.

Logitech Lift datormus mus

Inställningarna i Logi Options+

Hur mycket en datormus låter när vi klickar på den kan vara avgörande för hur stämningen är hemma eller på kontoret. Lift låter avsevärt mindre vid klickandet än MX Vertical. Responsen i mustrycken är mjukare och känns mindre plastiga än MX Vertical. Halva musen är klädd i ett gummimatrial som tyvärr drar åt sig en del damm. Men eftersom Lift kommer i flera olika färger är det här inget stort problem. Färgerna är grafit, benvit och rosa.

## RECENSION: LOGITECH LIFT

FÖRDELAR

  • Ergonomisk.
  • Flera färgalternativ.
  • Finns för båda höger och vänsterhänta.
  • Går att använda med flera olika operativssystem samtidigt och Apple Universal Controll.

NACKDELAR

  • Har AA batteri och inte USB-C laddning.
  • Viss tröskel för att lära sig alla program.
  • Den svarta musen drar till sig damm.

DETALJER

Mått:

  • Höjd: 2,8 tum (71 mm)
  • Bredd: 2,7 tum (70 mm)
  • Djup: 4,25 tum (108 mm)
  • Vikt: 4,4 oz (125 g)

Färger

  • Grafit
  • Benvit
  • Rosa

Tekniska specifikationer:

Sensorteknik

  • Sensortyp: Logitech Advanced Optical Tracking
  • Dpi-intervall: 400-4000 dpi (Fullt justerbar med 100DPI-steg)
  • Nominellt värde: 1000 dpi

Knappar

  • Antal knappar: 6 (vänster/högerklicka, bakåt/framåt, mittknappen, rullhjul med mittklick)

Batteri

  • Batterityp: 1x AA-batteri (ingår)
  • Batteritid: upp till 24 månader 1Batteritiden kan variera beroende på användar- och datorförhållanden.

Stöd för anslutningstyp

  • Logi Bolt USB-mottagare (ingår)
  • Bluetooth® lågenergiteknik

Pris: 799kr hos Logitech.

SAMMANFATTNING

Logitech Lift är en ergonomisk mus i den mindre storleken som gör att det är bekvämt att använda den. Med Lift har Logitech den bästa kombinationen av hårdvara och mjukvara hittills. Datormusen har en lutning på 57°, vilket enligt Logitech, ska vara precis vad vi har när armen ligger avslappnat mot ett bord. Med Logitech Bolt har vi en supersnabb uppkoppling till vår dator. Med Logitech Flow flyttar vi mellan datorer oavsett operativsystem och med Logitechs Options+ kan vi modifiera knapparna precis efter våra behov.

BETYG: 4 / 5