Ljussensor Homekit

Innan jag googlar ihjäl mig ställer jag frågan till experterna: Finns det någon Homekit-kompatibel ljussensor att köpa?

Ser väldigt lite om just ljussensorer men behöver en i djupa hallen där det är full syn en solig dag men väldigt mörkt en regnig. Skulle vilja trigga belysningen när det blir för mörkt.

https://www.webhallen.com/se/product/258527-FIBARO-Motion-Sensor-works-with-Apple-HomeKit

Bara att köpa.

Har du den själv? En sak som förbryllar mig är att Fibaro skriver att det bl.a. är en ljussensor, men inga av användningsområdena de ger exempel på inkluderar detta. Det är väl inte bara en stödjande ljussensor för andra funktioner?

Hue motion sensor kanske kan göra det du vill. Den visar lux i Home.

Ja jag har 2st och funkar till det du vill, och andra saker.

Jag rekommenderar också Hue Motion Sensor, där du får ett värde i Lux och kan bygga automationer på detta som gränsvärde.

En sak är att även om den är homekit-kompatibel så kan du inte göra automationer baserat på lux i hem-appen. (Det kanske kommer i nästa version?)

Det har inte Motion Sensorn att göra, det är bara att funktionen saknas i Home-appen trots HomeKit stödjer den.

Jag har beskrivit detta tidigare, att bara för att Hem-appen inte klarar något så innebär inte det att det HomeKit saknar möjligheten.

Testa att ta hem Home+4 appen, där kan du skapa en sådan automation i HomeKit.

2 gillningar

Tack alla för mycket bra input! Då ska jag fundera på Fibaro eller Hue… Bra synpunkt om Home-appens begränsningar och bra tips om alternativ.

3 gillningar

Hej!

Tipset om Home+ 4 verkar bra. Den har ju rätt högt pris så jag skulle vilja höra med er som har den om det jag önskar går att göra i den.

Jag vill lägga ett villkor att om min särbo är hemma hos mig, rullgardinen inte går upp vid en viss tid.

I Apples Homekit kan jag lägga ett villkor baserat på om jag själv är hemma eller inte, men alltså inte om någon annan reggad är hemma eller inte. Om den möjligheten finns i Home+ 4 blir det köp direkt.

Har du någon existerande automation som säger att den ska gå upp vissa tider då?

För övrigt så kan du inte skapa en automation som har som trigger att någon inte är på plats. Du kan däremot skapa en trigger som avfyras när du eller någon kommer hem och med kravet att du eller ingen annan inte är hemma.

Tack för din hjälp, och bra skärmbilder.

Jo, det har jag förstås. Den går upp 6.30 vardagar och 8.00 lö-sö. Under förutsättning att jag är hemma. Så långt går det ju att automatisera i Homekit. Men jag har hennes telefonplatstjänst reggad och det vore värdefullt att lägga in ett villkor så att om hon är här, gardinerna stannar nere. (Vi har lite olika dygnsrytm nämligen…)

Jag kan inte se i de bifogade skärmbilderna att det går att lägga in villkor om annan än en själv (och samtliga förstås). Risken är alltså att Home+ 4 inte heller har den möjligheten.

Vid närmare kontroll så tror jag inte att man kan göra en sådan automation i någon app, än iaf.

Nä, det är nog sant. Jag har inte hittat någon app med den funktionen. Trodde att Home+ 4 kunde ha löst mitt lilla bekymmer. Så jag är mycket tacksam för hjälpen. Då slapp jag slänga 175 pix i sjön.

Jag tror inte att jag är den enda som skulle uppskatta funktioner som baseras på andra än en själv, så jag hoppas det kommer i framtida versioner av Homekit-appar.

(Kan iofs bli att jag köper Home+ 4 ändå eftersom den tydligen har möjlighet att lägga in lux som villkor. Det kan bli till nytta för min markis…)

Men ändå. Tack så jättemycket för hjälpen Zinned. Mycket uppskattat :slight_smile:

2 gillningar

Inga problem, bara kul att kunna hjälpa till :slight_smile:

Vad det gäller appen så rekommenderar jag ändå att köpa den. Det är det klart mest kompetenta HomeKit-appen där är vad jag vet och jag har haft mycket nytta av den. Vad det gäller din automation du önaksade så skulle jag tro att det än så länge är en begränsning i HomeKit-ramverket och inte i någon app. Att det helt enkelt inte är möjligt att i logiken bygga in sådan möjlighet till automation. Det är dock endast en kvalificerad gissning från min sida.

I Home+ 4 kan man få all möjlig data att bygga på och det har jag haft glädje av många gånger, för att sedan ofta göra de enklare sakerna direkt i Apples Hem-app. Det gör heller inget att Matthias, utvecklaren av appen, är en riktigt trevlig prick som har hjälpt mig vid mer än ett tillfälle per mail. En sådan person sponsrar jag gärna med köp av appen :slight_smile:

Det är sjukt att home-appen inte stödjer detta än. Hade vädligt gärna kunna ställa tända/ släcka efter luxvärden

Apple håller sig väl allt som oftast inom vad den generella användaren kan önska och bryr sig inte så mycket om den som vill ha mer.

Bra att man kan lösa det med annan app då :slight_smile:

Hej alla!

Undrar om någon kan hjälpa mig att tänka lite rörande Homekit. Jag har köpt Home+ och ställt in att hallens belysning ska tändas när ljusnivån i kontoret enligt Fibaro Motion Sensor går under, eller är lika med 400 lx. Sedan samma sak fast tvärtom med 410 lx som gränsvärde.

Men inget händer. Kommer inte på vad för fel jag kan ha gjort :thinking:

Jag har inte programmerat med Homekit ännu, men ljussensorn verkar behöva större ljusförändringar för att meddela iOS om detta.
Från manualen:

Aha, det förklarar varför den verkar så långsam med att ändra värde. Fast jag har provat att belysa den med en ficklampa tills den visade över 1000 lx, från 200. Så det borde ha funkat tycker jag.