Ljudet försvinner på Apple TV efter paus

Sedan en tid så försvinner ljudet om vi trycker på paus när vi streamat film. Alltså, ljudet kommer inte tillbaka. Ibland fungerar det, kanske 30% av gångerna. Ibland räcker det att spola tillbaka ett klick. Ibland får man stänga av filmen och vid några extrema fall får man stänga ned appen. Jag vet inte om det bara är Netflix, men jag tror inte det. Men vi har den senaste tiden mest kollat på Netflix. Men problemet har funnits ganska länge nu, även innan tvOS 16.

Är det här något känt fel? Hur felsöker man, var börjar man? Jag har Apple TV 4K Modell A2169(64GB) som nu körs på tvOS 16.1(20K71). Ljudet går via HDMI till en Samsung HW-Q80R. Ton är en Samsung Q90 något. Samma som @Marcus_Attefors

Det är inte soundbaren som går ner i viloläge och så tar det visst mycket ljud för att den fattar att den ska vakna igen? Har ett liknande problem med hdmisplitter som jag har för att ta ut 5.1 ljudet till Beamen.

1 gillning

Det har fungerat förr. Men någon uppdatering i Soundbaren eller Apple TV kan ju ge nytt beteende. Samtidigt fungerar det ibland och ibland inte. Men ser att det finns en uppdatering för Soundbaren, ska tanka ned den.

Nu har jag i några dagar varit mer uppmärksam. Problemet finns i alla appar via Apple TV. Det uppträder utan systematik. Ibland fungerar det flera pausar i rad. Ibland måste man backa med en knapptryck och ibland måste man stänga ned filmen och någon enstaka gång starta om Apple TV.

Det kan inträffa eller inte inträffa efter en lång, en mellan eller en kort paus. Det fungerar alltid att få ljud omedelbart om jag använder mina AirPod Max. Det intressanta är att om jag inte får igång ljudet efter paus och tar på Max och kör igång så fungerar det alltså, men tar jag då av dem pausas filmen och om jag sätter igång filmen igen funkar ljudet alltid ur soundbar/sub.

Vad är detta? Kan det vara kabeln?

Här är en annan tråd, även om problemet där verkar röra Viaplay enkom.

Viaplay saknar ljud - Applebubblan - Bubblan - Teknikveckan

Har liknade problem när jag typ växlar till Linjär TV (IP TV boxen) så är ljudet borta men byter jag kanal så har jag åter ljud igen , så var det inte inna . Vet inte om det har att göra med att jag plocka in ett XBOX , eller tex updateringar av ATV . Men lite irriterade.

Mi Set up är en Philips 55 POS9002 TV Sonos Beam Soundbar kopplad till tv . en ATV 4K till TV:n ek XBOX series S till TV och slutligen en Dilog SAPPA IPTV Box till tv. Jag misstänker att det är något i handksingen av ljud format.. som tystar den ..

//Daniel