Ljud ut från Spotify?

Jag har en helt underbar soundbar från Samsung. Den är sjukt bra, Q80R heter den. Men den har inte AirPlay. Det är lite tråkigt, eller mycket tråkigt. Vill inte byta ut en så bra ljudpryl. Jag har även en Samsung TV, Q90R. Den har dock AirPlay. Det står ingenstans att det är AirPlay 2.

Men nu till frågan. I Spotify dyker soundbaren upp som valbar enhet. Vad är det för protokoll? Den känner alltså av Soundbaren och kan snabbt skicka ut ljudet den vägen och det blir bra ljud. Problemet är att det inte går att koppla in några AirPlay 2-högtalare samtidigt. Skulle det gå att få andra högtalare att prata samma protokoll? Alltså att kunna koppla in några andra högtalare i huset än enbart soundbaren?

Då TVn har AirPlay så kan jag få ut Spotify via TVn till soundbaren och då går det att även få ut ljudet via andra AirPlay 2-högtalare. Men de är i osynk. Jag tycker också att Spotify direkt till soundbaren har bättre ljud än när jag kör via TVn till soundbaren. Detta synkade ljud mellan soundbaren och andra högtalare gör ju att det blir obrukbart. Finns det något sätt att få dem att synka?

Det handlar ju om att de processar ljudet olika. Därmed blir det osynkat. Sitter dock inte på någon lösning

Antagligen Spotify Connect – och förmodligen har inte dina andra högtalare stöd för det.

Mina AirPlay 2 högtalare har Spotify Connect. Sedan har jag två HomePod Mini som inte syns alls i den vyn.

Från den här vyn kan jag välja en högtalare i taget. Om jag väljer AirPlay eller Bluetooth så hamnar jag här:

Då har sundbaren, Q80R, försvunnit men HomePod kommit till.

Den har inte AirPlay 2, som är ett krav för att spela upp i flera högtalare.

Soundbaren har inte AirPlay 2? Det är alltså det som gör det omöjligt?

Det skulle vara riktigt surt. Nu har jag fått smak på att kunna spela musiken även ur Soundbaren. Men det blir väldigt dyrt och på många sätt onödigt att ersätta den. Möjligen köpa ytterligare en AirPlay 2 högtalare och placera vid TVn. Men svårt att få det snyggt.

En sån här borde väl lösa det, inte gratis men ska vara en bra produkt som gör sitt jobb.

2 gillningar

Det där är intressant. Men en kollega köpte något liknande, men billigare, och hade svårt att få det att fungera. Men jag tar dessa 1000 kr och räknar av det från denna…:sunglasses:

Vad gjorde jag nyss…? :scream:

3 gillningar

En billigare men bökigare lösning är att ansluta q80r soundbaren som bluetoothhögtalare till din mac. Med programvaran Airfoil ska du kunna skicka ut ljud från macen synkat till alla högtalare samtidigt, över olika protokoll.

Nu vet jag inte hur du har kopplat, men har du ATV kopplad till soundbaren så är det väl bara att strema till den?

Nackdelen då är att man inte kan lyssna utan att starta teven.

Den är kanonbra. Är mycket nöjd med min. :slightly_smiling_face:
Inspelningstiden är dock viktig, den låter lite trist ur kartong.

2 gillningar

Klart sitter man under den och headbangar tar det väl ett tag innan basen blir fyllig. :joy::joy:

1 gillning

Beror ju på hur det är kopplat

Jo, men antar att de flesta kopplar sin ljudlimpa till HDMI ARC.

Kan du(eller någon annan) påminna mig hur man gör för att enbart få ut ljudet utan att bilden startar? Idag startat TVn med bild och dessutom blir ljudet sämre.

Ljudet sämre? Mot vad? Ska inte bli någon skillnad i vilken HDMI-utgång du använder.

Om jag väljer soundbaren som enhet i Spotify jämfört med TV:(AirPlay) och vidare ut i soundbar. Och samma ljud(sämre) om jag väljer ATV och skickar ut det i soundbar en. Det är klart sämre, dock inte katastrofalt dåligt, samt klart lägre volym.

Du har hdmi in och ut på den så du skulle kunna koppla ATV → limpan → TV
Du har även optisk in så du kan koppla in en sån här

Kul att se en i Bubblan. Jag har haft ett sjukt villhöver-krigande med mig själv sedan den fösta generationen presenterades. När gen 2 kom blev villhöver akut. Men har ändå inte riktigt kunna motivera ett inköp då behovet varit begränsat. Den kostar ju ändå rejält.

Men nu när jag fibblat med ljudet i vardagsrummet har ändå behovet till slut fukt upp. Och det är ju ändå jul…:sunglasses:

Läste i Whathifi just att de behöver spelas in. Intressant att du noterat det. Tycker du strömkabeln sticker ut mycket bakom? Det ser ut som du får den nära väggen.