Ljud till teven

Hej. Då vi (frugan och jag) funderar på att skaffa lite bättre ljud till våran 58” Philips så har vi haft tankarna på någon av Sonos soundbars.

Tankarna var först en Ray, men blir kanske för klen? Arc är för dyr, så då återstår väl egentligen bara Beam (gen2?) som vettigast alternativ?

Vi har i dagsläget inga bakhögtalare men har funderingar på Sonos/HomePod minisar?

Vi är absolut inga audiofiler på ngt sätt utan vill ha bättre ljud bara vid filmtittande och när vi spelar Spotify.

Edit
Vad behövs för Sonos? Aldrig ägt Sonos innan. Behövs brygga? App? :joy:

Bifogar två bilder så ni ser dels hur soff-platsen ser ut, samt väggen som TVn står på (ja den ska upp på väggen!)


Jag har en Beam och är väldigt nöjd. Bra komplement och gör stor skillnad mot inbyggda högtalarna. Är inte heller någon audiofiler och har inga bakhögtalare.

1 gillning

HomePod mini går inte att använda som bakhögtalare.

Jag skulle ha köpt en Beam i ditt fall. Är nöjd med min och har ett större rum som jag tycker den fyller upp rätt okej.

1 gillning

Beam sedan lägger du till vid senare tillfälle Mini Sub = 10 689 kr Bakhögtalare kan du lägga till ännu lite senare i form av Ikea eller Sonos One. Du kan inte ha andra högtalare så som HomePod mini.

Eller satsar du på Samsung och får allt direkt för en peng (8 990 kr) som är mindre än Beam + Mini Sub men låter bättre än Arc + Storsub.

2 gillningar

Lutar åt en Beam i så fall. Men vad behövs med Sonos i form av brygga? App? Mm. Det är väl ett ”eget” ekosystem eller hur funkar det??

Ge mig Sonos ABC for Dummies, då jag aldrig använt det :). Vad behövs och hur ska jag gå till väga?

Appen måste du ha för att kunna koppla ihop de till ditt nätverk och tvn, man behöver ingen brygga till de då de bara ansluter till wifit. Har du iPhone kommer du sen också kunna spela musik genom mobilen via AirPlay, men det går även att koppla musiktjänster till appen och spela musik direkt därifrån.

1 gillning

Här kan du få en uppfattning hur appen fungerar.

Ok det blir en Beam, nu är frågan: Vart köper man den billigast? :). Någon rabatt någonstans @Esse

Nej tyvärr – Tradera så fall :slight_smile:

1 gillning

Genom Benify brukar man kunna få 15% rabatt på Sonos. Har du inte Benify genom din arbetsgivare så kan du enkelt bli medlem i Benify privat. Har för mig att det kostar 30 kr för livslångt medlemskap.

1 gillning

Jag kör Beam (gen 1) och är nöjd med den men saknar sourround och lite mer umpa-umpa i basen. Ska flytta min Beam till övervåningen och funderar på att gå ifrån Sonos pga pris kontra prestanda. Valet blir nog denna, kanske kan vara ett tips för dig?

Sjukt slimmad, prisvärd, med sub och den hyllas för ljudet t.ex. i Ljud & Bild, Home Theater Review, och Tech Radar.

1 gillning

Sonos brukar ha bra priser på Black friday. Inte så långt kvar.

Vill man hålla ner priset lite kan refurbished sonos vara ett bra alternativ, samma garantier och så som nytt. Jag har köpt en Play 5 och Playbar refurbished och de har sett nya ut och nu 1-2+ år senare så funkar dom lika bra som de jag köpt som inte var refurbished :slight_smile: Jag funderar på just en refurbished Beam till semesterstället
Och om man gillar det så är det väl lite bättre för miljön att något som redan finns kommer till användning än att producera nytt

1 gillning

Tror inte de haft något riktigt bra sedan 2019.

Dom drog av 1000-lappen på Sub och Beam på BF 2020. Minus 500 på One SL. Då köpte jag Suben för 6990.

Vart iväg till EG och lyssnade på Arc/Beam/Ray. Klart fint ljud med lite basfattigt (lyssnade även med Sonos sub) magisk men dyr.

En ny tanke som slog mig är att slopa Soundbar och kanske satsa på 2st stereokopplade HomePods (de stora). De lär väl ha bättre bas än tex en Beam?

Den stora HomePoden finns inte kvar, är om du hittar någon begagnad eller någon butik som har kvar på lager

Ja precis. Får leta begagnade :slight_smile:

1 gillning

Det va bra pris på dessa. Sen om resten är bra det vet jag såklart inte.

1 gillning