Lite roligare ljud

Ett tidigare litet projekt jag gjort.

Klicka här

6 gillningar

Din 500?

1 gillning

Japp.

Nice, när kommer du hit och fixar? :wink:

1 gillning

Får lyssna på ljudet imorgon. Vill inte väcka ett helt sjukhus…:sweat_smile:

2 gillningar

Fixar du bilprovningen med det systemet ?

1 gillning

Inga problem, finns en ljuddämpare längre fram. Låter helt perfekt, ingen ljudökning på tomgång eller när den planar ut, utan endast vid gaspådrag.

Tror inte det blir så kul om det gäller den bilen du var till skogs med. :joy::joy:

Trodde det skulle handla om en extra krallig bilstereo. :grinning:

Påminner mig dock om kompisens brors Camaro (från 1970). Den hade “raka rör” och så kallade “headers” (grenrör där alla rören är lika långa). Den lät fin fint på tomgång, ett mjukt bubblande ljud.
När man gav gas däremot så var ett rått galet högt ljud. Skitkul i t.ex. tunnlar. :laughing:

En gång när min kompis skulle demonstrera den fina V8:an visade han hur man kunde gasa direkt i motorummet. Det vi dock inte såg var att på parkeringsplatsen bakom bilen höll en pappa på att lasta ut sitt barn i en vagn. Han blev rätt förbannad på typ 130 dB V8 vrål på 1 meters håll. :joy:

1 gillning

De kan bli lite väl högljudda och med headers känns det i hela bilen.

Har jag fattat det här rätt? Sista burken ”jobbar” mest vid varvtalsökning ?

Brukar vara så att ju längre bak ju mindre dämpar det På denna bil är det först 2 katalysatorer och sedan 2 ljuddämpare som tar hand om ljudet. Då den bakre är borta blir inte ljudökningen så stor utan helt ok och laglig.

Min gamla trimmade 940 turbo hade rakt 3-tumsrör med en ljuddämpare utan katalysator. När man trampade på slog det inte sällan ut 1,5 meter eldslåga :fire: ur röret :smiling_imp:

2 gillningar