Linux på Mac mini

Jag undrar hur man gör för att installera Linux på Mac mini ? Jag har en nyare Mac som jag har Mac os på.
/Maria

1 gillning

Är det en ARM Mac eller Intel? Nyare Mac kan vara mycket!

Är det inte bara att bränna av en USB-pinne med balenaEtcher, Ventoy eller liknande program och sedan hålla ned "Option key" vid start?

Är det en Intel Mac så har du flera val på Linux, annars tror jag det finns ett OS som heter Asahi Linux som ska fungera på ARM.

Och välkommen till Teknikveckan!

1 gillning

Verkar finnas något här

2 gillningar
  • Listobjekt

Jag ska testa det. Tack!

1 gillning

Berätta gärna om det funkar

Kika på ViritualBox. Gratis och smidigt. Finns massor av guider på youtube om hur det fungerar.

Vilken version av Mac mini gäller det?

1 gillning

Nu tror jag att det kommer att funka... Jag upptäckte tidigare idag att usb-minnet var oformaterat och det upptäckte jag när jag testade det på min Windows dator! :astonished: Nu har jag formaterat usb-minnet som xfat . Asch Linux verkar det vara för mycket rött i . Jag gillar inte rött. Jag gillar blått bättre. det var en som tipsade om en Linux som det fanns en backgrund med blått i men jag kommer inte ihåg var den hette den Linux versionen. Jag trodde att alla usb-minnen såldes formaterade numera... Det är ett Kingston usb minne på 32 GB .

/Maria

Det är bara att ladda ned en bakgrundsbild du tycker om! Jag byter nästan alltid ut den då den oftast inte passar min smak!

Dessa nya bakgrundsbilder som man laddar ner måste väl vara i samma mapp som de andra bakgrundsbilderna annars funkar de väl inte att välja ?Loggan till Linux kan väl inte ändras ? När jag hade Linux Red hat så CD 4, var det som jag fick från en datatidning så var uppstartsbilden på denna Linux jämt med röd hatt eftersom den hette Red hat.
/Maria

Allt går att ändra precis så som man vill ha det.

1 gillning

Jag har mina bakgrundsbilder i bildmappen bara. Allt går att dock att ändra i Linux. Själva Linux-distributionen är inte så viktig. Du har bara några få stora att välja mellan i alla fall. Debian, Arch och RHEL typ. Sedan väljer du en DE + program du vill ha.

Då ska jag installera denna Linux och hoppas att det funkar att ladda ner Cowsay från förrådet... Heter det så i denna Linux ? Det heter så i Linux Mint iallafall. Linux Mint kan man nog inte ändra loggan på om man inte skriver några egna bash-skript eller nåt sånt kanske . Det är dock för avancerat för mej.
/Maria

Vad för distro ska du installera? Jag vet att vi pratat om Pop!_OS några gånger i alla fall.

Ja det var den jag försökte kopiera till usb-minne som jag trodde var formaterat. Sen tänkte jag på en annan Linux som någon hade visat med en bakgrundsbild med blått i men jag kommer inte ihåg vad den hette nu. Men installera Linux får jag göra i morgon . Nu vill min hund ut sen ska jag handla.
/Maria

Var finns dessa Linux som är för Mac mini med intel processor ?
/Maria

Är det en Intel Mac så kan du köra nästan alla! Jag skulle dock gå på dom större! Ubuntu, Pop!_OS, Linux Mint osv.

Då laddar jag ner Linux Mint KDE. Jag är mest van vid Linux Mint .Hoppas det funkar med balena Etcher eller vad nu programmet hette... Det funkar ju inte att bara kopiera över till usb. Och Linux Mint på DVD som jag har använt till en PC funkar väl inte på Mac ? Jag har flera DVD-r med Linux och om det funkar att installera dessa Linux så är det ju bara att uppdatera sen.
/Maria

Det ska fungera att bränna av Linux Mint med Etcher. Linux Mint kom nyss ut med 21.1 som har ganska stora ändringar.

Edit:

Ska du dock ha KDE så måste du installera det själv! Dom har klara ISOs med Cinnamon, MATE och Xfce.