Ja hur tänker ni kring Linux egentligen?
Jag har jobbat semiprofessionellt i Linuxmiljö och körde själv Linux i princip från Windows Vista-tiden (ca 2007 kanske) till typ 2017 när jag köpte min nuvarande dator begagnad med Windows 10 förinstallerat.
Visade sig att Windows blivit rätt bra då.
Nu ska ju supporten för Windows 10 upphöra 2025 och sen snart ett år kör jag Windows 11 såklart, på osupporterad hårdvara och däri ligger problemet, det blåser vindar att MS (för att dom är Microsoft) kommer plockat bort det lilla kryphålet som gör att det fungerar, vilket ju låser ute oss alla som har fungerande datorer som förvisso är skitgamla men tillräckliga för ändamålet.
Det är dock inte det jag vill diskutera, det är Linux i sig.
Jag är, och har alltid varit, ett fan av GNU och hela OpenSource-communityt och verkligen velat att det ska bli bra och det finns stor potential i hela projektet.
Men ändå.
Jag kommer ihåg hu det var då och mycket har hänt men Linux är fortarande Helt kass.
Låt mig förklara;
Det är ett i sig själv väl fungerande system, och OS i sig har stöd från större organisatrioner, t.ex Pop!_OS som utvecklas till största delen av System 76 och har gjort att det går att använda Nvidia GPU:s till sin fulla potential och jag kommer inte här att beskylla Linux för dåligt hårvarustöd eftersom det är framförallt upp till tillverkarna att välja att supporta Linux.
Alternativen till Windowsprogam är nästan aldrig lika bra ens utan ofta långsamma och instabila.
Nedan en gafikbenchmark på webbläsare, först Firefox i Linux (Pop!_OS, sedan Firefox i Windows 11, sedan Edge i Windows 11 som benchmark)
Linux är helt klart snabbare och bättre optimerat, men att öppna Firefox tog 2-3 sekunder från klick till starsida i Linux medan det handlar om millisekunder i Windows.
Firefox krashade dessutom en gång på linux vid nästa benchmark, men väljer att skita i det i övrigt för det är ganska genomgående.
Även här är Edge med som referens.
Problemet är väl egentligen inte programmen i sig heller utan att man inte kan "bara köra linux och inte bry sig mer om det" på samma sätt som med Windows där allt bara funkar och är snabbt hela tiden. Intresset för att småmecka och lösa problem hela tiden finns inte längre men samtidigt finns inte suget efter en ny dator heller...
Sist jag provade seriöst var ändå 2021 på min laptop. Först Pop os, ingen touchpad, drivrutiner fanns inte för Synaptics touch pad, och det gick inte lösa, inte på något sätt utan jag fick byta dist till en med GRUB för starthantering, ändra i en config-fil som administratör, stänga och starta om, då fungerade det. Gick dock inte i längden för dels gick datorn inte ner i deep-sleep med locket stängt, fast det var aktiverat, dels fick jag bara ut halva batteritiden mot Windows, så slutade med Windows 11 på den också.
Ironiskt nog dog laddburken nu, skulle öppna ett debianpaket för installation...
Vad har folket här för upplevelser av Linux?