Lightyear 2 har en räckvidd på 800 kilometer med hjälp av solceller

Från sajten:
image

Holländska Lightyear har två kommande elbilar som båda använder solcellsutrustning till extra laddning.

Lightyear 0 är redan under tillverkning och använder sig av solceller på taket för att öka på räckvidden. Den kostar 2,4 miljoner kronor men nu har även Lightyear 2 presenterats med en betydligt lägre prislapp. Med hjälp av solcellerna räknas behovet att ladda minska med upp till tre gånger mindre per år för en typisk elbilsägare.

Under rätt väderförhållanden har Lightyear 2 en räckvidd på 800 kilometer. Lightyears mål är ett riktpris på under 40 000 euro och planerar leveranser till 2025. Till sommaren får vi reda på fullständiga specifikationer och det går redan nu att anmäla sitt intresse för Lightyear 2.

Via: Allt om elbil

Berätta för mig hur länge bilen behöver stå för att ladda upp batteriet så att du kan köra 80 mil.

3 gillningar

En bil för varma breddgrader och soldränkta länder, typ Australien.

Och i de länderna vill man nog gärna parkera bilen så att den är någorlunda skyddad från solen.

1 gillning

Ett par år? :slight_smile:

1 gillning

Uträkning tack! Jag tror inte det ens skulle fungera om du parkerat på Merkurius…

Samma med den lokaltrafiksbuss som visades upp i TV om som hade solceller på taket. Förstod jag rätt kunde dessa ladda typ några mobiler, inget mer.

Googla

Säg att solpanelen är på 400watt.
Säg den laddar 10 timmar om dygnet
Det blir 4kWh per dygn
säg den står så 365 dagar om året = 1460kWh

Man säg väl en bil kör 1500mil om året. Gissar den där bilen drar 1.5kWh/milen = 2250kWh/år

Det kommer nog gå sådär.

2 gillningar