LIFX har utmanar med funktionell typ av smart belysning

Från sajten:
image

Kan smart belysning vara annat än smart och upplysande? Vi har tittat närmare på ljuskällan LIFX Clean som har en funktion för att ta bort bakterier.

Smart belysning är både kul, intressant och mångsidigt på en rad olika sätt. Just smart belysning är det som många börjar med när det ska tas de första stegen mot ett smart hem. Ett startkit och sedan är man helt plötsligt igång och byter färger och skapar mysigare kvällar samtidigt som hemmet badar i färg vid fester och andra tillställningar. Nästa steg blir ofta att börja automatisera belysningen på olika sätt, timers, sensorer och närvarosimulering samtidigt som konstruktionen med LED ofta spar en och annan slant också. Men borde inte belysningen kunna bli smartare och även användas till annat?

LIFX är ett australiensiskt företag som varit verksamma inom smart belysning ett tag nu. De har en mängd olika ljuskällor i sitt sortiment och företaget köptes upp för inte så länge sedan av amerikanska företaget Feit Electric. En av deras produkter som sticker ut lite mer är LIFX Clean som har en funktion för att döda bakterier när den är tänd. Vi har testat LIFX Clean och här är vad vi tycker!

Förpackning & innehåll för LIFX Clean E27

LIFX Clean är en ljuskälla med lite annorlunda formfaktor jämfört med många andra på marknaden. Den är helt plan upptill vilket till en början ser lite konstigt ut, jag menar alla ljuskällor sedan urminnes tider har ju varit lite mer klotformade och runda upptill. Anslutning sker via Wi-Fi så det behövs ingen extra hubb eller gateway för att ansluta ljuskällan till ditt hem. Färgtemperaturen ligger mellan 1.500-9.000 K och ljusstyrkan är 1.200 lumen vilket innebär att den är ganska bra på att lysa upp i ett rum.

Det som alltså sticker ut med är att den utöver att kunna återgå en mängd olika färger även har ett antibakteriellt HEV-läge som dödar bakterier i ditt hem och HEV står i detta fall för “High-Energy Visible”. HEV innebär att det inte är UV-ljus som används och är därför inte skadligt för människor, djur eller växter. LIFX Clean fungerar mot kolibakterier och gula stafylokocker och sägs eliminera upp till 90 procent av eventuell förekomst beroende på yta och längden av rengöringscykeln.

I förpackningen finner vi utöver själva ljuskällan LIFX Clean även dokumentation på olika språk samt ett litet testkort som vi återkommer till.

Installation av LIFX Clean E27 i appen

Att lägga till en produkt i appen är en ganska rättfram upplevelse. Appen ger tydliga instruktioner om vad som ska göras och det är lätt att följa de olika stegen. Som med det mesta annat jag utökar mitt smarta hem med så kommer jag att ge tillåtelse för HomeKit, så även denna gång.

Installation i appen av LIFX produkter

För HomeKit ser det mesta ut som vanligt, produkten kommer upp som en lampa. Denna namnges och läggs till i ditt smarta hem – inga konstigheter här inte.

Installation i appen av LIFX produkter

I LIFX-appen behövs det göras lite fler inställningar för att få till mer funktionalitet. Skapa ett hem och sedan en grupp om du har fler ljuskällor från LIFX.

Installation i appen av LIFX produkter

För att skapa en grupp så tänk lite på hur du vill kunna styra din smarta belysning. Det kan vara ett rum, en del av ett rum eller en våning i huset om det är tillämpligt. Därefter kan du välja att lägga till fler enheter eller koppla ihop med andra plattformar.

Installation i appen av LIFX produkter

Belysnings- och färgstyrning i appen är ganska intuitiv. Välj vad du vill, antingen mellan färg, vita nyanser, teman eller plocka från färgpaletten som finns tillgänglig i appen. Det är med andra ord enkelt att hantera belysningen i appen vilket är ett plus.

Installation i appen av LIFX produkter

Reglaget i appen visar sedan vilken färgton du valt för tillfället och fler ljuskällor listas sedan på appens startsida med reglage för att snabbt tända och släcka. Jag har även lagt till LIFX Clean till mitt Google Home och Amazon Alexa bara för att se hur den beter sig där.

Installation i appen av LIFX produkter

Tänk på att som med många andra ljuskällor eller produkter så är det inte möjligt att styra eller kontrollera alla funktioner alltid utan det krävs ibland att du använder den dedikerade appen.

Installation i appen av LIFX produkter

LIFX Clean är alltså kompatibel med Apple Home, Google Home, Amazon Alexa och Samsung SmartThings. Detta innebär smart och bekväm röststyrning samt inkludering i olika typer av automatiseringar och rutiner från de olika plattformarna.

Användning i vardagen med LIFX Clean E27

Den stora grejen med LIFX Clean är alltså funktionen med rengöring av bakterier av typen HEV och E. coli (kolibakterier) samt S. aureus (gul stafylokock). I appen startas en rengöringscykel där antalet timmar eller minuter ställs in och därefter läggs produkten eller föremålet så att de belyses av ljuskällan. Arbetar du i miljöer där risken att utsättas eller exponeras kan det vara på sin plats att skapa en rutin att alltid lägga mobiltelefonen för lite rengöring tillsammans med klockan efter arbetsdagens slut. Eller varför inte spelkontrollen, nycklarna och tangentbordet? Det ska även vara möjligt att använda LIFX Clean i till exempel badrum och kök för att ta död på bakterierna men detta är dock inget jag testat eftersom jag inte har E27-socklar i våtutrymmena i mitt hus.

LIFX Clean

För att starta en rengöringscykel manuellt så går detta snabbt. Tryck på ikonen med ett tre gnistrande stjärnor och välj därefter hur lång tid som rengöringen ska vara aktiv. När en rengöringscykel är igång ses detta genom att ikonen på startsidan är svagt ljusblå. Klicka på denna och då syns hur lång tid som är kvar innan rengöringen slutar.

LIFX Clean

När en rengöringscykel pågår är ljuset blått och vid avslutad cykel återgår det till senast valda färg och läge. Under tiden som rengöringscykeln pågår så desinficeras alltså belysta ytor och ju längre dessa är belysta desto effektivare ska det vara.

Som jag nämnde tidigare så följer det med ett testkort som ska belysas för att se vad som händer. När jag lägger testkortet under lampan så lyser delar av denna upp men jag vet inte riktigt hur detta ska tolkas… är det som lyser upp täckt med bakterier eller är det bara för syns skull? Jag lämnar detta därhän och leker vidare med färginställningarna istället.

LIFX Clean

Om vi bortser från funktionen med rengöring så visar LIFX Clean upp trevliga och färgstarka färger. Ljusstyrkan är bra och där som sagt var enkelt att bläddra mellan färger i appen.

LIFX Clean

Väljer man något tema så aktiveras detta snabbt också vilket är positivt. Beroende på valt tema så kan färgerna variera och samtidigt skapa lite mysig stämning i hemmet.

LIFX Clean

Det jag tycker mindre bra om är just formfaktorn där ljuset koncentreras nedåt och inte så mycket runtom eller uppåt. Kanske en vanesak eller så är det bäst att välja en placering där detta inte behövs som i exempelvis en taklampa. Jag har tidigare testat LIFX Clean i en vanlig betongsockel där den plana ytan då är riktad uppåt och det ser ärligt talat knäppt ut.

Recension: LIFX Clean E27

Fördelar

  • Bra, starka och klara färger
  • Många inställningsmöjligheter i appen
  • Stöd för Apple Home, Google Home & Amazon Alexa
  • Rengöring av ytor i hemmet från bakterier

Nackdelar

  • Mindre snygg formfaktor
  • Hur vet jag om det blir rent?

Detaljer

Tekniska detaljer LIFX Clean:

  • Ljusstyrka: 1200 Lumen
  • Sockel: E27
  • Colour Rendering Index (CRI): 80
  • Förbrukning: 11.5 W vid full ljusstyrka
  • Standbyförbrukning: Mindre än 0.5 W
  • Ström: AC 100-240V 50/60 Hz
  • Färgtemperatur: 1.500 – 9.000 K
  • Strålningsvinkel: 210°
  • Dimning: Mjukvarudimning 1% -100%
  • Wi-Fi: 2.4 GHz
  • Säkerhet: WPA, WPA2
  • Mått: 11,6 x 6,35 cm

Rekommenderat pris för LIFX Clean E27 är 660 kronor och du kan läsa mer om produkten här.

Sammanfattning

Jag har nu använt LIFX Clean ett tag här hemma och har blandade känslor om jag ska vara ärlig. Den lyser upp bra och färgerna är starka likaså ljusstyrkan och allt styrs enkelt via den dedikerade appen. Även appen är trevlig och lättanvänd så plus för detta precis som färgåtergivningen också får ett stort plus. Det jag gillar mindre är formfaktorn som i mina ögon ser dum ut men det beror på var den installeras. Gömd = okej, synlig = mindre okej. Att LIFX Clean sägs rengöra olika typer av bakterier får jag anta stämmer, jag har dessvärre inget bra sätt att kontrollera detta på. Jag får helt enkelt lita på att det som sägs stämmer vilket då motiverar det lite högre priset för produkten.

Betyg: 3.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar!