Lidl sänker och fryser priset på vissa av deras varor

Ja, och få varorna sönderslitna av ett aggresivt transportband som är alldeles för litet.

1 gillning

Lidl är lite av min hovleverantör, om det inte är specifik märkesmat jag behöver. En hel del närproducerat.

Morötter kan jag trycka i mig ett par kilo i veckan och det har dom från odlaren i Löddeköpinge.

Jag storhandlar på Maxi runt två ggr veckan, är smidigt när man kan butiken innan och utan.

Inköpslistan i Ica appen syns i skannern, de är ihopkopplade live. Så om varor läggs till på inköpslistan medan jag är i butiker dyker de upp i skannern. Ganska smidigt om nån hemma kommer på nått som behövs medan jag är där.

Ica kortet är kopplad till ApplePay så man betalar och ”drar” medlemskap på en gång vid utcheckning. Aldrig pinkod, kvittot till Kivra. Går mycket snabbt att betala. :+1:

Funderar trots det att prova Lidl, just för priset. Fast känns lite bökigt att langa upp varor på ett band och deras butiker känns röriga fast kanske är en vana.

Från sajten:
image

Lidl är på allas läppar just nu tack vare att de i veckan gick ut med att de har tagit beslutet att sänka priset på flera av sina varor trots att de förlorar pengar på att göra så. På måndag kommer priserna sänkas på en rad produkter och Lidl visar nu upp vilka varor som sänks.

Bland varorna som sänkts hittar vi bland annat en hel del mejeriprodukter så som en liter lättmjölk för 9,90 (sänkning på 13 procent), Mozzarella för 11,90 (sänkning på 7 procent), yoghurt för 19,90 (sänkning på 13 procent), Créme Fraiche för 10,90 (sänkning med 19 procent) och aioli för 15,90 (sänkning på 20 procent). Det är även en hel del köttprodukter som har sänkt pris och där hittar vi bland annat strimlad kycklingbröstfilé för 89,50 (sänkning på 9 procent), bacon för 13,90 (sänkning på 6 procent), ett kilo grillkorv för 73,90 (sänkning på 5 procent), kycklinginnerfilé för 89,90 (sänkning på 6 procent) och varmrökt lax för 43,90 (sänkning på 6 procent).

Den respons vi fått är fullkomligt överväldigande och visar vilket stort behov det finns av den här typen av initiativ. Det gör mig oerhört stolt att vi kunnat visa vägen. Det här kommer att kosta pengar, men vi är beredda att ta den här kostnaden för att underlätta för de svenska hushållen. Vi har valt ut ett stort antal produkter som vi tror att våra kunder kommer att uppskatta. Det är allt från vardagsvaror som mjölk, bröd och kaffe, till ekologisk frukt och grönt och en och annan godbit.

De nya priserna kommer inte ändras på minst två månader och vi hoppas att detta gör att fler väljer Lidl så mer press sätts på ICA, Coop och Axfood så fler väljer att sänka priserna på livsmedel för att lugna inflationen en aning. Vill ni se samtliga produkter som är prissänkta så kan ni göra det på Lidl’s hemsida.

Via pressmeddelande

Kul jag har en Lidl butik mellan hemmet och jobbet. Så det blir att man handlar där relativt ofta.
Coop tror jag är relativt rustat för att klara konkurrensen. De rullar snabbt ut sina lågprisbutiker:
Klart: Här öppnas första Xtra-butiken i Stockholm (fri-kopenskap.se)

Ica däremot tror jag kan få problem på kort sikt.

Korrigering: de är beredda att ta kostnaden för att ta marknadsandelar. :slight_smile:

Men det är ju bara bra, och sverigechefen Jakob Josefsson är ett bra namnförslag när CDON letar ny vd efter förra stolpskottet.

2 gillningar

Lidl är smarta. Perfekt kommunikation just när priserna är galna och en moderat finansminister spelar spelet att lite prisreglering har alltid varit något vi nyliberaler har tänkt är en bra idé..:sunglasses:

3 gillningar

Jag tror inte ens de får problem på kort sikt. ICA är troligen sveriges bäst fungerande storföretag och kommer följa kunderna som en osynlig hand. De kommer röra sig likt Apple, lite snabbare än kunderna själva och därmed få kunderna att agera som man vill men inte riskera att tappa dem.

Jag ogillar ekonomers syn på på vad som är en förlust.
I många fall används den formuleringen för att de minskar vinsten, inte att de faktiskt förlorar pengar. Vet vi om varorna säljs med förlust?

Oavsett, som någon skrev ovanför, billig marknadsföring och jakt på marknadsandelar :slight_smile:

2 gillningar

Jag Lidl med dig :sweat_smile:

Det är nog lite olika på vilken ort man bor i. Där jag bor är det Coop som har öppnat nytt. ICA har varit rätt passivt de har haft samma butiksnät de senaste 20 åren ungefär.

De har stängt en del butiker och det börjar bli rätt få affärer med dem.

ICA gjorde en vinst på 6 miljarder 2022 så lite konkursens skadar inte.
Lidl sänker priset (i 2 mån.) men knappast giganten ICA. Fler nya matbutiker åt folket!
Får hoppas CityGross och Lidl får sällskap inom kort.

Nu gör ICA det :slightly_smiling_face:

Skulle varit ett kommatecken där. Lidl sänker priset, men sänker knappast giganten ICA.

Efter 11 April dvs påsken, snacka om att försöka luras. Ica får media att slå på stora trumman för en sänkning som ligger veckor bort.

1 gillning

Var och handlade på min Stora Coop idag. Visst är maten dyr.
Men ännu dyrare är lite andra småsaker. Typ deodorant, tandkräm etc..
Går inte handla sådant där. Man måste göra en separat resa till Lidl, Normal eller ÖB för sådant tyvärr.

Coop har egna lågpris märken:

Verkar dock inte upplagt i min butik. Dåligt när det är deras största butiker.

ICA gruppen är nu anmäld till Konkurrensverket:

Jag är inte helt säker på varför du svarar mig med den länken? Men hur som hels var det intressant. Jag är övertygad om att olika former av prissamarbete pågår inom flera branscher, inkl. livsmedelshandeln. Var de juridiska gränserna går vet jag inte men tror alltid det är bra att de stora kedjorna har ögonen på sig.

Ja jag tror de blir försiktigare av sig nu. Alla kedjor har ögonen på sig.

En intressant dokumentär om supermarkets. Typ ICA Maxi.
Mycket om frankrike men hela europa kämpar nog:
(11) The decline of supermarkets - A sector in crisis | DW Documentary - YouTube