LG Ultrafine Ergo 27” 4K, erfarenheter?

Har nu provat följande externa skärmar med följande resultat:

• LG 34” WN80CB, antireflexbehandlingen såg ut som ett grynigt papper över hela skärmen, otroligt grynigt, samt ngt låg upplösning

• Apple Thunderbolt Display 27”, lite för mkt reflexer och ngt låg upplösning

Tänkte nu kanske slå till på en 4K skärm trots allt, och då kanske LG Ultrafine Ergo 27” 4K. Någon som har erfarenhet av den eller annan 4K skärm vad gäller skalning/upplösning mm.

Skärmen kommer pluggas in i en MBP 13” 2020, arbetet kommer främst äga rum i Xcode 8h/dag, även lite surf, Mail mm.

På jobbet kör vi dubbla ThinkVision P27h, kommer man hata de skärmarna om man nu kör 4K hemma?, ska man köpa samma skärmar hemma som på jobbet?? Får ju nästan 2st Thinkpad p27h, som för en 4K :joy:

Tankar erfarenheter mm ÖS PÅ.

@Esse ??? :joy:

2 gillningar

Jag kör en 28" 4K skärm hemma och det är egentligen för låg upplösning på en så stor skärm då det i praktiken är 1920x1080. Men det går att skala så att man får en lagom storlek på allt. Jag har skalat min till 3008x1692.
På kontoret har jag en Dell 25" med upplösningen 2560x1440 så det är rätt stor skillnad men det fungerar ok. Slänger över mer på laptopskärmen där.

Att tänka på när du kör med en 4k-skärm är att det är väldigt få usb-c-hubbar som stödjer 4K60Hz men om du köper LG:en så kan du koppla datorn till den direkt via USB-C och då är det inget problem.

Ja precis. Glömde skriva men är givetvis på jakt efter en med USB C :slight_smile:

Men är en 4K skärm att föredra? Låt säga LGn mot en ThinkVision p27h med 2560x1440?

Blir bilden skarpare på 4K skärmen??

Det beror nog på hur dyr skärm du har. Bilden är helt klart skarpare på min Dell 25" än på min 4K som är omskalad. Det är alltid till nackdel för skärpan att skala om.
Sedan så är jag av den åsikten att 2560 är för stort på en 27".
Du måste nästan jämföra själv vad som är acceptabelt för dig.

2 gillningar