LG OLED C1 och konsten att köpa en OLED-TV

Längtar nu inte mindre till morgondagens (förhoppningsvis) leverans av C1. Spännande att se om det blir nån skillnad mot Sony Xe9005 :slight_smile:

1 gillning

Hallå, någon som har koll på hur man kan få DTS ljud i sonos arc om man har en lg c1 tv? Har kollat på HDfury arcana och det verkar fungera, men kan man köpa en vanlig hdmi splitter kanske och koppla in bluray i den och tvn sen till arcn?

Ja då LG inte verkar skicka vidare signalen via eARC så är det HDfury som gäller. En vanlig HDMI-splitter fungerar dock inte då den inte separerar ljud och bild som är hela poängen med Furyn.

Tack, tror du man kan köra bara ljud i HDfury? Har en panasonic ub820 som har hdmi med bara ljud ut och köra den till hdfury?

Fortsätter på ljud spåret om någon vet:

Är det bäst att koppla enheterna (atv och ps5) direkt till tv o få ut ljudet via earc eller annat till soundbar?

Eller helt enkelt köra allt genom soundbarens hdmi in som jag kör i dagsläget?

Du ansluter din Panasonic-spelare till HdFury och sedan använder du två hdmi-kablar från Furin - en till teven/projektorn och en till Soundbaren.

Beror lite på vad du har för tv :slight_smile:

Blir en c1

Som jag har letat och väntat. Veckan efter jag köpt ny tv så är det på gång med matta tv skärmar :pensive:

1 gillning

Ja just det, den klarar att skicka igenom det mesta genom eARC-porten - förutom DTS.

Kanske då lämpligast att koppla allt till tvn och bara få ut ljudet till limpan då?

Även om jag nu är förvirrad på vad dts är specifikt jämfört med andra format.

Vet du inte med dig att du behöver DTS så kommer du inte sakna det, det är framförallt filmer på Blu-Ray som använder det.

Kommer användas till Ps5 o streamaning från Apple TV. Så atmos osv vill jag ju få med.

Japp, inga problem!

1 gillning

Besällde en HDFury nu, får hoppas det funkar bra. =)
Tack för hjälpen

Varsågod!

Kan rapportera att HDFury Arcana funkar bra att få DTS ljud till sin ARC med en LG TV utan DTS stöd =)

Dock fick jag uppdatera firmwaren på den men det var riktigt smidigt.

Perfa ju!

Nån som har tips på ett hyllplan eller så som passar som en smäck under foten till C1? Behöver höja den sisådär 3-5 cm pga soundbar :slight_smile:

Får heller inte bli mer djup än vad tvn redan är, dvs 25cm (?) för då får inte soundbaren plats framför.