Lexus nya RZ 550e F SPORT – eldriven lyx med en sportig twist

Från sajten:
image

Lexus ger sin el-SUV en brutal uppgradering. Med 408 hästar, virtuell växellåda och en futuristisk ratt är RZ 550e F SPORT allt annat än tråkig.

Steer-by-wire – ratt utan mekanisk koppling

Lexus har skrotat den klassiska styrstången och ersatt den med steer-by-wire, vilket innebär att ratten bara kommunicerar med hjulen elektroniskt. Vad ska det betyda i praktiken? Supersnabb respons, bättre kontroll och inga onödiga vibrationer. Den nya ratten är dessutom inte ens rund. Den har en mer fighter jet-inspirerad design, vilket ger lite bättre sikt över instrumentpanelen och kanske en mer futuristisk känsla.

Virtuell växellåda

Lexus introducerar något de kallar Interactive Manual Drive, en funktion som låter dig växla virtuellt genom paddlar bakom ratten. Det simulerar en manuell växellåda och Lexus har till och med lagt till artificiellt motorljud för att förstärka känslan.

Mer kraft, snabbare laddning och längre räckvidd

Lexus har skruvat upp batteriet till 77 kWh, vilket ger upp till 100 km längre räckvidd än tidigare (exakt siffra kommer efter certifiering). Den nya 22 kW ombordladdaren och batteriförkonditioneringen gör att laddningen går 30 minuter snabbare.

Design – sportigare än någonsin

F SPORT-versionen får en aggressivare front, större spoilers och aerodynamiska 20-tummare som både sparar vikt och minskar luftmotståndet. Vill du sticka ut? Då kan du välja den nya färgen Neutrino Grey, en metallisk ton som kontrasterar snyggt mot bilens svarta detaljer.

Lexus RZ 550e F SPORT rullar in på den europeiska marknaden hösten 2025.

Pressmeddelande

Galleri