Leva på lotterivinst?

Jag satt häromdagen och läste min tidning, en dag som så många förut..

Och då stod det att en norska kvinna kammade hem 1,36 miljarder på Euro Jackpot, och vi började diskutera kring bordet.,

Hur stor möjlighet till förhandling gällande räntan om man knatar in på sitt lokala bankkontor och vill sätta in dom?

Man borde ju gott kunna leva på räntan och investera det som blir över?

1 gillning

Tja, vanlig sparränta ligger ju runt 4% nu. Om jag räknar rätt så är 4% av 1.36 miljarder 54400000 i årsränta. Känns som man skulle leva ganska gott på det :sweat_smile:

Delar man det på tolv så får man 5440000. 5,5 mille är mer än @RolexJocke drar in på kamremmar under hela sin karriär :sweat_smile:

Med den summan ska man nog inte behöva oroa sig för pengar något mer oavsett om man drar in ränta eller ej. :money_mouth_face:

Men man hör ibland folk som säger typ: -Om jag vann 5 miljoner skulle jag säga upp mig direkt. Men fundera lite på hur länge 5 miljoner räcker, det är nog inte så länge som man tror. Dom flesta kan ju knappt betala av lånen med det.

Eller när man hör om någon kriminell som kom över nästan en miljon kronor... Att ta den risken och ändå inte kunna leva gott undangömd utomlands resten av livet så var det nog inte ett så bra byte...

Nä tacka vet jag 1,36 miljarder, då snackar vi...

När jag var tonåring så satt gubbarna på industriplatsen jag jobbade på och sa att de skulle säga upp sig om de vann 1 miljon.

Det är cirka 20 år sen. Redan då tänkte jag, hur fan ska gubbarna överleva på 1 miljon tills de trillar av pinnen?! :thinking:

Skulle man av något mirakel vinna 10 miljoner SEK, så borde man kunna klara sig hyfsat med smarta investeringar och inte galet spenderade.

Skulle vi vinna 10 miljoner THB (cirka 3,2m sek) finns det inte en chans för oss att vi skulle kunna pensionera oss redan nu.

Mo money, mo problems som Notorius B.I.G.

Svårt att föreställa sig hur livet skulle bli med den summan :smiley:.

1 gillning

Precis. Med 10 mille så kan man ju välja att betala bort lån och spendera allt på lyx och sen fortsätta jobba. Utan lån och allt betalat så skulle ju lönen räcka ganska långt.
Eller så investerar man 10 mille utan att kosta på sig massa lyx, bor kvar i sin standardvilla och låter räntan bli lön/extralön.

2 gillningar

Jo, får fel personer reda på att man vunnit dom summorna så kidnappar dom väl barn o allt möjligt

Hur får du 54,4 mille till 5,5 mille i månaden på ett år? :smiley:

Skulle skriva 4,5 men sen kom tryckfelsnisse in i bilden. :man_shrugging:

Jäkla Nisse!

Han blandade ihop det med mina kamremmar som vanligt, det blir för många tänder att hålla reda på för honom. :joy::joy: