Tja, vanlig sparränta ligger ju runt 4% nu. Om jag räknar rätt så är 4% av 1.36 miljarder 54400000 i årsränta. Känns som man skulle leva ganska gott på det
Delar man det på tolv så får man 5440000. 5,5 mille är mer än @RolexJocke drar in på kamremmar under hela sin karriär
Med den summan ska man nog inte behöva oroa sig för pengar något mer oavsett om man drar in ränta eller ej.
Men man hör ibland folk som säger typ: -Om jag vann 5 miljoner skulle jag säga upp mig direkt. Men fundera lite på hur länge 5 miljoner räcker, det är nog inte så länge som man tror. Dom flesta kan ju knappt betala av lånen med det.
Eller när man hör om någon kriminell som kom över nästan en miljon kronor... Att ta den risken och ändå inte kunna leva gott undangömd utomlands resten av livet så var det nog inte ett så bra byte...
Precis. Med 10 mille så kan man ju välja att betala bort lån och spendera allt på lyx och sen fortsätta jobba. Utan lån och allt betalat så skulle ju lönen räcka ganska långt.
Eller så investerar man 10 mille utan att kosta på sig massa lyx, bor kvar i sin standardvilla och låter räntan bli lön/extralön.