Letar efter en switch

Är du säker på 10mbit var en switch och inte hub?

Jag hade 100mbit switch och 10mbit lina då.

1 gillning

Den får gärna vara managerbar. PoE är trevligt, men inget krav.

En Icotera i4882.

Ok!

Jag hade köpt en Unifi direkt. Bra inför framtiden om du skulle vilja byta ut routern till något eget.

8 portar, managed & poe. :pray:

Edit: managebar via unifi controller så du behöver typ en Raspberry Pi konfigurerad.

För att avsluta det här.

D-Link DGS-1008D, hittar bara att rev. F1 släpptes 2009, jag har F2. Troligen köpt 2010.

TP-Link TL-SG1008D, enligt en träff på amazon har den funnits tillgänglig sedan 2005. Var denna jag trodde var 3com, mindes fel där. Inköpt före 2009 iaf.

Sen har jag en till, Cisco SE2800. Lanserades 2011.

2 gillningar

Huh? Behöver jag en RPI för att managera den?

Du behöver “egentligen” en Unifi controller för att managera den så kanske inte är helt optimalt efter som du inte har några andra unifi produkter. Jag kör en Unifi controller på en rasp på jobbet.

Så här säger Unifi:
If you never adopt it to a controller, you could manage it via the CLI. SSH to switch, “telnet localhost”, then you have the full EdgeSwitch CLI (which is fully documented). But if you ever adopt it to a controller, it’ll blow away your manual config.

Är nog smartare för dig att köpa typ en TP link. :blush:

Behöver man inte vissa logg-funktioner osv så går det utmärkt att köra controllern på valfri dator och bara starta upp när man ska ändra inställningar.
Det är alltså ett litet program man får använda istället för att switchen har web/CLI-interface för konfiguration.
Se till att ha backup på den bara så slipper du nollställa om något händer med datorn som den installerad på.