Letar efter en switch

Skulle behöva byta ut en av mina routrar till en switch. Har i dagsläget en TC799Vac från Telia som jag har noll förtroende för och skulle vilja ha en lite mer säker switch, gärna med ca 8 portar istället för Technicolorns 4. Är det Ubiquiti som gäller, eller vad ska man köpa?

Ska den bara vara enkel switch så duger billigaste netgear/dlink med så många portar du behöver bra.

Uniquiti kan du titta på om du behöver managerbar switch eller PoE.

usch nej svär inte här :slight_smile:
Man ska alltid lägga lite extra pengar på nätgrejer. Annars får man aldrig någonsin gnälla på att något går segt.

3 gillningar

Vad har du som huvudrouter?

Switch är undantaget på det.
Så enkel elektronik i en dum-switch, det är inga problem med en sån om skyffla data är enda kravet.
Annars håller jag med dig :slight_smile:

Även om det absolut billigaste switcharna har blivit bättre och på pappret stödjer rätt ok Bandwidth. Så faller de ofta på saker om flera enheter snackar med varann samtidigt (alltså port 1-2 och 3-4 tex).

En sak jag märkt på lågbudget switchar (testade senast med den 200kr Dlink) att DHCPdiscovery/offer/request/ack tar långtid. Visst, det tar 3sekunder istället för 1sekund. But still.

En bra switch kostar ofta bara några hundringar mer och då får du en bättre stabilitet.

Något sånt har jag inte varit med om sen man använde hubbar.

hur många är ni på ditt hemma nät?

Men som jag fattar det på din bild så kommer bredbandet in högst upp och går till din nuvarande technicolor. Menar du att du ska koppla en switch på wan och sen fördela ut det till olika rum och en router? Eller sitter det någon router före på det sträcket som går uppåt?

Vi är fyra varav tre gamers.
Har lanat massor med gånger med tillhörande filskyffling så varenda port fått jobba.
Aldrig varit problem med billiga switchar.
(5-10 personer, ett stort lan kräver såklart annan utrustning).

Router, AP och allt annat håller jag med dig som sagt. Där brukar billiga produkter vara en garanti för strul.

1 gillning

Ok, intressant. Vilken billig switch använder du?

Orkar inte in och gräva i förrådet, men där sitter en 8 portars dlink och en 3com, båda de billigaste som fanns för 10-15 år sen.
Sen vidare i nätverket sitter två 5-portars, en netgear och en dlink.

Den lilla netgearen är denna iaf :slight_smile:
https://www.webhallen.com/se/product/319514-Netgear-GS305v3-5-Port-Gigabit-Switch-Unmanaged

Och för att vara tydlig, jag är helt med på att lägga mer pengar på en switch om man tycker det är roligt, behöver mer funktionerna eller vad som. Men för ett vanligt hemmanät med 3-5 användare som kör netflix, spel och lite filöverföring så kommer man aldrig märka någon skillnad mot de enkla billiga.
Och man kanske ska undvika helt okända märken i vanlig ordning.

En sån där Netgear-switch har jag också kört i många år. Förvånansvärt bra för sin slant!

Jo det är väl det. Jag är ju intresserad av nät och vill tex ha olika VLAN för olika saker…

men om de är 10-15år gamla så lär det vara 100mbit switchar?

Gigabit kom 1998, vi har nått år 2021 nu :wink:

Ja, vill man ha VLAN osv går de billiga bort såklart.

hahaha jo klart det kom då… men på lågbudget switchar har det väl bara funnits 10år typ?
Minns jag köpte en lågbudget grej på 100mbit när jag bodde i amsterdam… så lär ha varit runt 2009-2012

Jag hade 100mbit switchar 2012 som jag fick byta ut när de höjde bredbandet. De var nog det vanligaste då tror jag. Tog ett tag innan jag fattade varför jag inte fick över 100mbit efter uppgraderingen. :rofl:

1 gillning

Nog snarare så att ni råkat ut för snikgrejer eller felköp.
Mitt hus är byggt 2009 så åtminstone en av switcharna är köpt runt där. Den andra kom nog till några år senare. Cat5e kablar var standard. Mediaomvandlaren på fiberlinan sattes dock bara in 100Mbit på, den har blivit bytt sen dess.

ah jo sladdarna är en sak. Men just 1gig på lågbudget switchar har ändå inte funits såååååå länge

När jag köpte mina första switchar hade jag 10mbit lina så då kändes det helt ok med 100mbit switchar. Då köptes de som fanns hemma i butiker. Ett antal år senare var det dags att uppgradera och då känns det ju inte så surt som om man köpt dyrare switchar. På den tiden var jag inte så insatt och visste ju inte hur utvecklingen skulle bli. Ska jag killgissa tror jag de flesta normalanvändare gjorde likadant då.