LEGO-tråden

En tråd för allmänt snack om Lego. Om man vill dela med sig av sina erfarenheter, idéer, drömmar, köptips, rabatter eller bara dela det senaste bygget. Eller ja, vad som Lego-relaterat.

I och med vår sons växande intresse för Lego har även mitt intresse väckts igen efter att ha legat vilande i drygt 20 års tid. Då, innan Lego-intresset avtog, var det väl mest Technic som gällde för mig, men det blev en del annat också på vägen dit. Hade mina gamla set låg blandat i lådor, men har nu sorterat ut, noterat brister och kompletterat saknade bitar i de flesta setten.

Sonen har just nu fastnat för Ninjago (ja det håller väl i sig nån vecka :sweat_smile:). Annars bygger vi mest ur fantasin jag, sambon och sonen, även om han fått några set i present och gärna vill att vi bygger mina gamla set tillsammans.

Det senaste jag byggde var 75891 Speed Champions Chevrolet Camaro ZL1 Race Car (se bild). Jag har inte byggt någon Speed Champions tidigare, men tyckte att det var en väldigt trevlig upplevelse, så det lär bli fler. Det blev en ganska ordentlig bil som i just det här utförandet blev åtminstone hyfsat lik förlagan.

7 gillningar

Kul intiativ!

Körde bara Technic Lego under många år, men har nyligen bytt till Star Wars, och sålt allt technics

1 gillning

Speed Champions är överraskande kul att bygga faktiskt, har en hel drös i serien!

Alltid kul med fler LEGO-trådar! Du kan hitta tråden med mina byggen här:

1 gillning

Ja, jag har gluttat en del i din tråd, himla fina byggen :+1:
Du är på en helt annan nivå än vad vi är.

Fick idag hem en laddning med blandade bitar jag budat hem på Tradera. Jag tycker det är kul att köpa blandade paket då det ofta dyker upp bitar vi inte ens visste fanns, och så är det många gånger med bitar som vi ändå tänkt komplettera med.

Hur gör ni, köper ni oftast nytt eller begagnat?

1 gillning

När jag köpte köpte jag nästan alltid begagnat, både löst och hela set via Bricklink.

1 gillning

Äre krångligt? Man handlar från privatpersoner från hela världen? Funkar det lika smidigt som Tradera vad gäller betalning och frakt?

Enklare t.o.m tycker jag. Säljare på BL är månare om sitt ryckte.

1 gillning

Säljarna bestämmer själv vilken frakt och hur dom vill ha betalningen.
Det här är dagens skörd från Bricklink.

La till bitar för komplettering av diverse set i en önskelista.
Finns en knapp man trycker på som heter EasyBuy som gör att BL försöker samla så många bitar som möjligt från samma säljare.

1 gillning

Okej, får kolla närmare på det.

Finns bra guider på Youtube också.

Lagt en första beställning på Bricklink

Ute i sista minuten, men hoppas på leverans innan nästa helg :jack_o_lantern:

2 gillningar

Frugan brukar köpa påsar med blandade bitar i Secondhand butiker.

1 gillning

Ja, vi brukar göra det med. Min mor har stenkoll på secondhand-butiken där hon bor och hänger på låset när de öppnar för att hinna fynda först :grin: Denna köpte hon för en hundring i somras


Fattades nån bit soom vi hade att komplettera med och några klistermärken var inte med, men det var ändå ett kul bygge. Till och med för mig som inte ens gillar Star wars.

1 gillning

Fy fan jag är kär!

1 gillning

Det var ju smidigt :+1:

2 gillningar

Välbevakad Lego affär. :joy:


5 gillningar

Grabben gillar att bygga med mitt gamla Lego. Det gör jag också. Jag lekte ganska hårt med det som liten, så en del är ganska slitet, men fortfarande kul att bygga.

2 gillningar

80/90-talslego är det bästa legot.

3 gillningar

Synd att det så dyrt bara.

Verkligen. Ska köpa på mig lite mer Ice planet och Blacktron, mina favoriter.