Leasingfråga

Vi har precis tecknat oss för leasing på en ny Peugeot 308 GT med leverans om ett par månader. Det intressanta är att Peugeot bara har 12 månaders leasing på bensin/diesel-bilar. Antar att de är osäkra på andrahandsvärdet för dessa bilar.

För oss passar det rätt bra med bara 12 månader då vi "byter ner" oss i storlek och vill känna efter lite.

Känner ni till någon mer tillverkare som gör så?

Volvo kör ju sitt Care By Volvo där man kan välja 3 månader eller 36 månader bindningstid. Sedan har ju även Kinto ett Flex abonnemang där det inte är mer än någon månads bindningstid. Även Lynk & Co, de kör också med månadsabonnemang. Skulle jag någon gång hoppa på privatleasingtåget, skulle jag nog valt någon av de alternativen utan bindningstid. Sen får man passa sig för övermil, men jag tänker att det är ju lättare att veta hur mycket man kommer köra inom en månad gentemot en 3 år period, jag vet inte vad jag ska göra till sommaren tillexempel...

Verkar som Stellantisgruppen går så för även Citroen har 12 månaders leasing.

Om jag inte är helt fel ute så är Peugeot en del av Stellantis också

Yep, det är de. Jag tänkte inte på att skriva ut det i mitt inlägg

1 gillning

Det var en nyhet för mig. Min andra runda med Peugeot 3008 och 36 månader båda gångerna. Min skall in på service i januari och har 12 månader kvar, skall kolla då vad de har att erbjuda

Det verkar vara rätt nytt. När jag kollade på bil i somras så hade Peugeot 36 månader på fossilbil och 24 månader på elbil vid privatleasing.

Har precis hoppat på 18 månader med Toyota. Första gången vi leasar, så kändes skönt att det inte var så länge.

Det intressanta är ju om det är 6 till 12 månader leverans av ny bil så måste man ju nästan beställa båda samtidigt :wink:

Du kanske t.o.m. får bil 2 först :stuck_out_tongue:
Peugeot har dessutom leveransproblem: Tusentals fabriksnya Peugeotbilar fast – leveranserna dröjer | Vi Bilägare

2 gillningar

Vår Peugeothandlare sa att det var 2-3 månader leverans på förbränningsbilar, vilket vi har beställt. Alla batteribilar var 12+ månader som jag förstod det.

Som tur är det samma handlare som ska ha tillbaka den gamla bilen så de kunde vara flexibla med när leasingen går ut och köra månad för månad om det blir förseningar.

Den som lever får se... :wink:

1 gillning

Vet att Hedin hade 18 månader på Mustang Mach-E tidigare. Men överlag tycker jag det är synd att inte fler flexibla leasingar, som Care by Volvo, finns. Hade gärna betalat lite extra i månaden för det. Men det är väl just för att Volvo säljer bilarna själva som det går att göra så, finansbolag är inte intresserade av flexibla lösningar, dom vill låsa in (min gissning) :slight_smile: