Om du trodde att det bara var USA och Kina som är med AI-racet så får du tänka om. Europa är också med i matchen.
Den franska AI-startupen Mistral AI har lanserat Le Chat, en chatbot som sägs vara världens snabbaste, med en genereringshastighet på upp till 1 100 tokens per sekund. Detta är cirka 13 gånger snabbare än ChatGPT:s 85 tokens per sekund. Utöver sin hastighet har Le Chat nyligen integrerat en bildgenerator baserad på den tyska AI-modellen Flux från Black Forest Labs, vilket möjliggör skapandet av fotorealistiska bilder direkt i chatten. Användare kan enkelt generera bilder genom att skriva en beskrivande text.
Le Chat finns tillgänglig gratis för Android och iOS, samt via webbläsare. Efter ett visst antal förfrågningar krävs registrering, och för företag som önskar ett Pro-abonnemang erbjuds detta för 14,99 dollar per månad.
Mycket som händer med AI. Testade den lite lätt via webbläsaren. Själv har jag inte bestämt mig vilka jag ska använda ännu. Blir la en blandning av dom som fungerar bäst för mig. Är ju bara att välja vilken man vill köra!
Jag har dock märkt att jag använder mindre AI än jag gjorde när jag började pilla med AI. Smekmånaden är la över! Kommer dock fortsätta i mindre takt med AI.
Fransmännen ville ju bygga sitt eget internet för att bevara språket(och kulturen sa vissa, andra stoltheten) utan att de blev särskilt framgångsrika. Är detta deras revansch?