Lättare och tunnare – iPhone 15 Pro

Inget fel, den är totalt värdelös =(

1 gillning

Allra helst om man har implementerat kontotiering, så att man sitter med ett gäng olika adminkonton och ska byta authenticator från en lur till en annan på alla konton samtidigt, det är ju en halv dags arbete innan man är igång. :sweat_smile:

Hatar det så mycket, snart dags igen.

1 gillning

Tur att jag bara har två jobbkonton som hanteras via Authenticator - men det räcker

Använder du Microsofts authenticator, så kan du backa alla privata konton åtminstone. Som exempelvis authenticatorn till Bubblan. Men är det företagskonton tror jag inte du kan backa dem. Jag försöker lägga till en extra autentiseringsmetod de gånger det är möjligt, så att jag kan få en kod skickad till mobilnumret eller eposten istället. Det kan också vara ett bra tips.

1 gillning

Fick plötsligt flera autentiseringskoder att hålla reda på när det började krävas för att man är gäst i andra tenants.

Eller bara skita i Microsoft authenticator. Köp Bitwarden eller hosta det själv på en maskin och kör deras auth istället. Aldrig några problem när jag bytt.

Vissa av oss har inget val eftersom det krävs av arbetsgivaren eller kunden.

1 gillning

Precis som @BlackSmp skriver, funkar ju inte i företagssammanhang, då får man leva med MS auth.

Är det verkligen så? Alla gånger jag gjort det så har jag haft möjlighet importera auth till andra program än MS auth, t.ex. google auth, bitwarden etc etc.

Lärde mig någonting nytt idag i sånna fall. :slight_smile:

Ja, de skickar en ”challenge” där du, förutom att bekräfta att du är du, ska svara med ett tvåsiffrigt nummer som visas på inloggningsskärmen och som du måste returnera.

1 gillning

Där ser man, pappa fick någon sån såg jag när vi la upp hans M365 konto, men efter det kunde vi byta till Bitwarden. Men är väl striktare antar jag för vissa organisationer! Intressant!

Minns att det var meckigt att få till MS Authenticator som jag har till mitt affärssystem på jobbet när jag bytte lur sist. Det kan jag tyvärr inte välja bort då leverantören av systemet kräver detta.

Finns ju något här.

https://www.howtogeek.com/682273/how-to-move-microsoft-authenticator-to-a-new-phone/

Det brukar gå bra tills vi landar på detta. De (jobbet samt min huvudkund) kräver ominitiering så det gäller att inte tappa bort den gamla telefonen innan du gjort det :slight_smile:

Some accounts will require you to revalidate, either by signing in to those accounts or scanning a QR code. Microsoft Authenticator will display a message if you need to do this. It's essentially the same process you went through when you set up the account originally.

1 gillning

Varför tar det alltid så galet lång tid att prata med Apple support, hur många sätt finns det att förklara att udb-c porten är trasig, jisses. :exploding_head:

Sen blev det stopp för att jag inte kunde stänga av ”Hitta min iPhone”, knappen var skuggad. Supporten viste inte varför fast jag tror att det är för att jag har Apple stöldskydd. Iallafall så kunde man i iCloud slå på reparationsläge så nu är det på G.

En skum sak som de sa att express utbytes mobilen ska tillbaks efter reparation, sist när sonen hade krossat kameran på sin Mini fick vi behålla utbytes enheten.

Makes sense ändå. Tanken är väl inte att Apple ska "bjuda" på en gratis enhet, utan du får en ny och skickar tillbaka den trasiga.

Alltså de skickar en ersättningsmobil och reserverar 12 papp på mitt kort, jag skickar in den trasiga, de lagar den trasiga och skickar till mig och jag skickar ersättnings luren i retur. Så har det aldrig varit fast de säger så varje gång..

Edit, lär ju knappast vilja ha tillbaka ersättningens luren fast jätte konstigt att de säger så varje gång.

Dom skickar en ny (eller lätt begagnad reparerad) som du ska behålla. Den trasiga skickar du in och dom reparerar för att sen skicka till någon annan.

Om du inte skickar in din trasiga så behåller dom pengarna.

Se det positivt, du slapp betala för expresservice. :joy::joy:

1 gillning

Lite skumt att det inte gick att stänga av Hitta min iPhone, knappen var inaktiverad. Tur att jag läst här nån stans att man kan komma förbi det via iCloud.com. Apple support hade inte en susning.

Gissar att det beror på Apple Care + med stöldskydd.

Kan bli lite jobbigt när folk när folk ska swappa sina gamla mobiler mot iPhone 16.