Låt oss ranta lite om Apple Watchs svagheter

Ok, jag äger i dagsläget fortfarande en Apple Watch series 3 då jag hittills inte haft behov av någon uppgradering men känner nu att det kanske börjar bli dags.
Jag är däremot inte helt nöjd med klockan (därav ingen uppdatering på 5 generationer) och jag tänkte bara spy ut lite av vad det är som gör att jag inte är svinpeppad på att slänga ut några tusenlappar på en nyare modell, även om min 3a nu går på sista refrängen.

1. Aktivitetstrackingen
    För er som är bekanta med Apple Watch vet om att det går ut på att stänga 3 st ringar/dag där den röda ringen mäter "Rörelse" (kcal), den gulgröna ringen mäter "Träning" (minutrar) och den blå ringen mäter "Ståtid" (timmar).
    VARFÖR kan jag inte ändra parametrarna för vad dessa ringar ska representera? Jag är personligen inte ett dugg intresserad av om jag ställt mig upp i mer än 1 minut/timme, men skulle gärna vilja få en notifikation på när mitt mål över antal steg är uppnått.
    I dagsläget kan man inte ens sätta ett stegmål, vilket rimligtvis borde vara det som flesta konsumenter är intresserade utav. Varför kan inte jag själv få avgöra vad varje ring ska representera?

2. Designen
    Förvisso en ganska så snygg klocka och jag har fullkomligt älskat hur enkelt det är att byta armband mellan när jag är på gymmet eller ute och promenerar där jag kör det tillhörande silikonbandet mot när jag är på kontoret då jag kör metalllänkar, milanesisk loop eller läderband.
    MEN när det kommer till träning så lyckas jag flera gånger per pass vinkla handen (tänk att ni gör en armhävning eller håller i en stång och gör squats) så att den kommer åt Digital Crown i någon sekund. Helt plötsligt och mitt när man står och tar i så man spricker så dör musiken i lurarna för att Siri helt sonika kör igång.
    Jag vet att man kan låsa sin klocka och har provat det, men för mig som mäter vilotiden mellan varje set så blir det ganska fort otroligt mycket klickande på klockan då jag använder timern till detta och istället för fokus på träningen så blir det en väldig massa klickande på att låsa displayen mellan varje gång.

Sen är det det vanliga med batteritid, går inte att byta skärm om du får en repa/spricka, jobbig laddare osv.

Så, mina tankar går just nu till att antingen skippa Apple Watch helt och istället satsa på Whoop för aktivitetsmätning (sugit dock att det är en prenumerationstjänst) och istället använda mina klassiska analoga klockor (provade dock några dagar när jag var bortrest och upptäckte hur van jag är att alltid betala i butiker med ApplePay på klockan), plus att jag verkligen uppskattar att få notiser på armen när man sitter i möten eller bara hänger med ungarna och inte vill ha en telefon framför facet hela tiden.
Så det kommer säkert bli en Series 8 (eller kanske nöjer mig med en SE?) iallafall, men nu har jag iallafall fått gnälla lite.

Va tycker du? Använder du Apple Watch som träningsklocka? Funkar det bra? Har du något annat alternativ som du tycker är bättre?
Lets taco bout it!

Kan hålla med om att det vore riktigt smutt om man fick ändra ringarna själv!

Jag har den senaste SE och frugan har en 8a. Always on hade väl varit rätt nice att ha, men jag är supernöjd med min SE.

Laddar på jobbet, annars har jag den på armen hela tiden. Tränar bara padel, hockey & fotboll och där tycker jag den fungerar utmärkt!

1 gillning

Klockan är det enda jag tar med mig till gymmet. Därför som cellular är ett måste. Registrera set, vikter mm i en app i klockan.
Det med att trycka in crown på klockan har jag aldrig lyckats göra. Är inte en enkel fix att flytta klockan lite högre upp på handleden? När jag kör med lyftstraps så gör jag det och har inte märkt att det påverkar klockan.
Det som är bra med AW är att det är en kompetent smart watch som även funkar som träningsklocka.

Att kunna ändra vad ringarna betyder låter som en bra ide men tror inte jag har nåt behov av att ändra det.

Att ge möjlighet till egen definition av ringarna är nog inte en liten åtgärd. Kräver nya API:er

Klart att det går att göra men är det värt det?

Ja, jag har cellular på min 3a men har inget eSIM i den då jag alltid har telefonen med mig ändå.
Intressant att du aldrig lyckats komma åt Digital Crown, det händer mig så gott som varje pass där jag vrider handleden 90 grader, men jag ska absolut testa om jag kan sätta den högre upp utan att den halkar ner och se om det blir bättre. Jag använder dragremmar av och till också, men då har jag helt sonika bara tagit av mig klockan, vilket ju pajar lite av grejen.

Får man fråga vilken app du använder för att logga sets, vikter och reps?

Det är möjligt, men då prislappen inte heller är bland de lägre alternativen på marknaden och att mjukvaruuppgraderingarna som kommit de senaste 4-5 åren av WatchOS inte bjudit på speciellt mycket nyheter så är det i min mening inte en orimligt begäran av världens största företag.

Håller med, saknar även att kunna lägga in dagar då man är sjuk så stänga ringarnahetsen försvinner.

2 gillningar

Angående digital crown så har jag 'vänt på klockan' så digital crown är till vänster så man inte kommer åt den med handen/handleden.

3 gillningar

Ja det är lite trist med utmaningarna varje månad om man blir sjuk, då är hela månaden körd. Jag har fått "fuska" dessa dagar och dra ned målen till mer eller mindre noll om man ligger utslagen med feber. Men borde gå att lösa relativt enkelt för Apple.

1 gillning

Råkade radera tidigare inlägg pga dumihuvudhet.
Det jag hade skrivit var:

Ja, eller varför inte ett schemaupplägg då jag vet att jag tränar låt oss säga mån, ons, fre, lör och kan sätta högre mål på dessa dagar, och att tis, tors, sön kan jag sätta mål som är rimligare för vilodagar. Den som tränar lika hårt 7 dagar i veckan har missat det där med vikten av återhämtning.

2 gillningar

Nja…

Ja, nu är just Apples utmaningar inget som jag personligen lägger så stor vikt kring, men jag förstår att dom är uppmuntrande för många och att det lätt blir lite motsatt effekt om man ändå känner att hela månaden är körd för att man var sjuk några dagar i början utav den.

1 gillning

Använder Gymbook. Man sätter upp träningsprogrammen i iPhonen så kan man registrera passet i klockan. Inte det mest smidiga ui:et på telefonen men på klockan är det enkelt att registrera själva träningen.
Testat flera liknande apps men det var den här jag fastnade för.

Det är något som jag saknar också. Och att kunna lägga in återhämtningsdagar.

1 gillning

Han har en poäng, såååå mycket har inte skett.

1 gillning

Grymt, stort tack! Jag har tankat appen nu och ska ge den lite tid ikväll och sätta upp allt när ungarna somnat.

Det finns en irriterande sak med den och det är att om man inte har öppnat appen på telefonen nyligen, och inte är i närheten av telefonen när man öppnar appen på klockan så vägra appen på klockan att starta. Den fastnar på att ladda in programmet.
Hände i början att jag kom till gymmet och inte kunde registrera min träning för telefonen låg hemma.
Jag har löst det genom att appen på telefonen startas i en automation som jag kör i princip varje dag på telefonen.

1 gillning

Ah, alltid ska det vara nåt..
Det är dock inte ett problem för mig då jag alltid har telefonen med mig även på gymmet, (för än så länge kan man inte ta efter-gymmet-spännis bilder med bara klockan :wink: )

Att vilodagar inte är 'tillåtna' är helt galet. Jag har kört appen Gentle Streak under någon period som är mer tvärtom, hitta en rimlig nivå och uppmuntra till aktivitet om du ligger under och uppmuntra till vila om du ligger över. Känns mer hälsosamt. Annars får man endera göra som du och fuska eller sätta mål som man når utan att man utmanar sig själv.

2 gillningar

Med många småsteg så glömmer man hur mycket som händer.

Ett workaround är ju att dra ner målen till minimum tills man är frisk så lär du få fulla ringar även fast man är sjuk.

1 gillning