Lastpass försämrar gratisversionen

Lastpass vill verkligen att vi skall betala för oss genom att ta bort möjligheten att synka lösenord mellan flera olika enheter (dator till dator går fortfarande). Detta gäller alltså gratisversionen.

Själv använder vi 1Password som är kostnadsfri att använda för alla journalister. Men Nikka Systems som berättade om LastPass tipsar också om Bitwarden.

Betalat för familjeabonnemang hos 1Password i flera år. Det är så bekvämt att ha sina lösenord överallt och att kunna dela lösenord med familjen.

1 gillning

Det är det verkligen, däremot krävdes det en hel utredning att få upp alla oss tre i systemet - tror @Marcus_Attefors fortfarande drömmer mardrömmar.

Då kanske det är dags för en flytt, någon som har erfarenhet av detta om det går smidigt att flytta allt innehåll till en annan tjänst?

1 gillning

https://support.1password.com/import-lastpass/

https://bitwarden.com/help/article/import-from-lastpass/

2 gillningar

Snabba puckar här.

1 gillning

Blir ju naturligt när sånt här händer att man kollar efter alternativ. Tycker LastPass fungerar bra men kanske finns det bättre alternativ. Snygg, säker och smidig ska appen vara - är det 1Password eller Bitwarden man ska ha då?

Visst finns det tjänster där databasfilen kan lagras på t.ex. Google Drive?

Edit:
Var ju Bitwarden som erbjöd att man kan hosta lösenordsfilen själv: Pricing For You | Bitwarden

Ett tips är att om man använder 1Password på jobbet så ingår det 1Password för familjen för alla användare.

Du kan synka 1Password i Dropbox via Dropbox så det borde gå att köra via Google drive också. Gjorde tidigare men synkar via 1Password nu.

1 gillning

Bytte från 1Password till Bitwarden i höstas. Bytet gick riktigt smidigt.
Bitwarden är riktigt bra, i vissa avseenden bättre än 1Password (för mig). Dessutom avsevärt billigare.

2 gillningar

Nyfiken då, varför bytte du från 1Password?

Jag använder 1Password, utan abonnemang dock, och ser ingen anledning att byta.

Jag kör vidare med Lastpass, ett par hundringar per år är det lätt värt, hade Premium sen innan. :slight_smile:

2 gillningar

+1

Jag använder lösenordshanteraren både på Windows, iOS och MacOS. Det har alltid känts som 1Password är en Apple produkt i första hand. Windowsversionen har alltid var lite sämre (dock blev den lite bättre med version 7). Bitwarden ser och fungerar identiskt på alla plattformat jag testat.

Bitwarden hanterar subdomäner specifikt (om man vill). Hemma har jag subdomäner till min NAS, Router, Unifi, Switch och så vidare. Tex. dsm.mindomän.se. Jag har olika inlogg till alla dess och det hanteras bra av Bitwarden.

Det årliga priset på över 400 kr mot 90 kr vägde också in.

Edit: En sak till. Man kan visa sitt huvudlösenord (vid inmatning) om man vill. Jag har som sig bör ett långt huvudlösenord och det är lätt att knappa fel. Med 1Password fick man börja om från början ibland. Irriterande.

1Password hanterar också subdomäner. Kör mycket med subdomäner på jobbet och inloggningen för subdomänen som man är inne på visas först i listan över konton, sedan kommer resten av kontoren på samma huvuddomän.

Vi gjorde en utvärdering av olika lösenordshanterare på jobbet för ett år sedan och då vann 1Password. Mycket baserat på att man enkelt kan sätta olika behörigheter på olika vaults för olika personer/grupper.

Aha, är det någon inställning kanske? Min erfarenhet är att det konto man loggade in med senast lade sig först i listan. Man ser ju användarnamnet, men har man t.ex. “admin” på flera subdomäner blev det problem.

I Bitwarden kan man bestämma hur URL:en i varje inloggning ska hanteras.
domainmatch
Väljer man “host” så får man upp endast en inloggning per subdomän.

Men 1Password är bra! Har ju varit nöjd användare i flera år.

Vet inte om det är någon inställning för jag har inte hittat något. Kollade runt lite nu och det enda jag hittade som ser relevant ut är att mini ska öppna till suggestions. Har samma användarnamn på alla subdomänerna så det fungerar fint också.

Det var nog iOS versionen (iPad) av 1Password kom jag på nu. Skrivbordsversionen funkade bra för subdomäner.

Ok, eftersom det är på jobbet vi kör med mycket subdomäner så har jag bara testat det på macOS.