Laptop till äldre person

Undrar ifall någon här har bra koll på enkla laptops som man kan köpa till en äldre person som inte har någon datorvana.
Fundera ifall chromebooks är något att ha?
Skulle gissa på att det är bara för att surfa på som det behövs till. Ska ha en skrivare till den också.
Måste funka utan att jag behöver åka dit för handpåläggning så jag är lite tveksam till en Windows dator. så funderar ifall chromebooks är värt att kolla på men jag har noll erfarenhet av dom.
Någon här som har använt chromebooks?

Jag skulle rekommendera iPad men eftersom detta är PCBubblan så är det kanske inte ett alternativ?

1 gillning

Är det bara för att surfa så är väll en Chromebook helt utmärkt.
Svårt få något stul med den, startar snabbt, bra batteritid.

Bytte ut min ultrabook till en Chromebook för några år sedan då jag bara använde chrome på den.
Den är från 2015 och en billig modell, Toshiba Chromebook 2 men funkar lika bra idag,

Hon har en iPad redan nu och den funkar väl ok.
Men tror att hon vill ha något mera pc liknande med ett bra tangentbord och mus.
Ipaden som används idag börjar bli gammal därför kollar vi på att byta när hon ändå ska köpa nytt.

Låter bra.
Gissade på att det var en bra enkel grej men kul att höra från någon som använder en.
Har du stött på några kompatibilitets problem? Alltså något som inte funkar?

Spela upp film från ett USB-minne strulade ganska mycket, behövde ha filmen i rätt format.
För banker så måste man nog ha mobilt bankID

Jag använder den till vanlig surfning, youtube, svt-play, ,Viaplay, Netflix utan problem.