Långsamt WiFi med WPA3

Satt och ominstallerade mitt WiFi idag som är ett Unifi-system med två AP, en Cloud Key V2, en USG samt en 8 ports PoE Switch. Passade på att testa lite med WPA3 för att få säkrare uppkoppling. Är inte riktigt nöjd då jag trodde att det skulle vara bättre.

Som en liten jämförelse så kopplade jag upp mig som vanligt och fick då hastigheter kring 143 Mbit med WPA2. Ställde om WPA3 och väntade lite. Fick då hastigheter kring 15 Mbit. För att göra testet bra så hade jag datorn i samma läge hela tiden och även testade ett flertal gånger men fick samma resultat.

Vet inte om det är något jag missat men ska fortsätta att testa vidare och se om jag kan få jämnare hastigheter.

Är det någon som varit med om liknande?

Antar du kör mixed, WPA2 och WPA3? Då kan det bli så då klienterna går över till mjukvarukryptering om det inte finns fullt stöd i hårdvaran för detta läge.

Kör WPA2 i ett gäng år till.

Jag skapade ett nätverk med WPA2 och ett annat med WPA3. Den enda hårdvaran som klarar av att använda sig av WPA3 hos mig är min Mac. Det kan vara så att den ändå kör WPA3 via mjukvara, jag vet inte.
Jag har inget nätverk som är kombinerat WPA2/WPA3 för det har inte fungerat alls hos mig.

Tänkte att det skulle var kul och testa om det fungerade men det blev väldigt långsamt.