Lampa till badrum

Vi är relativt nyinflyttade, 2 år minus ett Corona år, och vi behöver taklampor till badrummen.

Kontakten i taket ser ut, för mig, som en vanlig takkontakt, men tydligen ska det vara fast inkoppling i badrum. Varit på Bauhaus två vändor och pratat med två olika personer som sa att det inte finns lampor som har rätt ip klassning med den kontakten.

Vad gör jag?

All input uppskattas som vanligt väldigt mycket.

Huset är från 2013. bild

Jag kan inte reglerna men sitter det en sådan i taket så kan du ju sätta vad som helst. Den kontakten blir ju aldrig IP klassad som vattentät. Det sitter ju väggkontakter i badrum/duschrum/toalett idag så i taket är jag tveksam om det måste hålla IP klassning. IP 20 krävs om den sitter på 225cm höjd från golvet.

IP 20 är:

En standard interiörarmatur har normalt IP klass 20. Det vill säga att en person inte ska kunna få en elektrisk stöt genom att sticka in ett finger i ett existerande hål i armaturen. Inget annat skydd.

Måste vara fast installation.

Detta är vad som gäller.
https://www.ljustema.se/content/30-badrumsbelysning-ip-klass

Lite märkligt att man byggde med en sådan kontakt 2013 tycker jag.

Tack så mycket. Tror jag blev lite klokare, i zon 3 enligt artikeln behöver det ej vara fast. Så jag får gå ner och mäta.

Sedan får jag börjar leta lampa igen :sweat_smile:

Har en likadan kontakt i mitt ena badrum. Byggt 2018.

Ok, har du satt upp en lampa? Om, vart hittade du den och är den ip klassad?

Mycket frågor blev det :slight_smile:

Sitter en plafond från IKEA med en Hue-lampa i. Ingen aning om den är IP-klassad, troligtvis inte, men den har fungerat bra sedan vi flyttade in i alla fall. Enligt länken ovan är det inte särskilt hårda krav för lampor som monteras i tak, framförallt om de inte är precis ovanför dusch/badkar.

Toppen! Tack så mycket. Då får jag bara få tummen ur och fixa.