Laga trasig blandare?

Nu har jag ju tagit fram mitt enda verktyg, polygripen. Borde gå smidigt. På YT plockar de bort den för hand..:rage:

3 gillningar

Steg för steg tar jag mig framåt. Men, den nya ser inte ut som den gamla… Tror ni det är ett problem eller har de bara ändrat konstruktion?



Pausar detta. Vågar inte med våld dra ut den gamla som sitter i blandaren. Då vi inte har någon Ballofix måste jag ha vattnet avstängt i hela huset och så vill vi inte ha det som något strular och jag inte får i den nya eller kan sätta tillbaka den gamla.

Jag har hört av mig till FM Mathsson, men svar innan måndag vore ju att be om för mycket. Men kanske någon här är en riktigt fena på detta? Jag menar, kan vi handkräm borde ju detta också vara ett område vi behärskar till fullo..:sweat_smile:

Ser ju ut som att det är en sexkant istället för splines. Men du kan väl inte dra ut den utan att stänga av vattnet?

Se nu bara till att den inte flyger ut av vattentrycket.

Jag har stängt av vattnet. Men jag tycker den gamla ser ut att ha en stor platta medan den nya har en bultliknande sak. Är det ersättningsvara med varandra tro? Den gamla sitter som berget och är rädd för att den går sänder om jag tar i med våld och om den nya inte passar måste jag ha vattnet avstängt tills jag kan fixa det. Och det kan ju dra ut på tiden.

1 gillning

Vattnet är avstängt och jag har tömt ledningarna så gott det går. Både själva duschen och handfat samt toalett i närheten.

1 gillning

Detta blev spännande. Påminner om när jag ger på liknade uppdrag

Alltid en aning oförutsägbart

2 gillningar

I hemmatrakterna kallas polygrip för stockholmare då det är glapp i käften och helt opålitlig. :joy:

6 gillningar

Därifrån jag kommer sa vi det om skiftnyckeln :smile:

2 gillningar

Skiftnyckel kallas muttersvarv.

3 gillningar

Karlssontång.

1 gillning

Medan ni ordvitsar så håller VVS-experten på här..:sunglasses:. Satte tillbaka den gamla i syfte att kunna sätta på vattnet. Då funkar den helt plötsligt. Den gamle alltså..:sweat_smile:

Imorgon ska jag plocka isär den för att se om jag förstår konstruktionen. Det har inget med problemet att göra utan handlar om att jag inte fattar hur den funkar.

Den innersta delen(röd) är lös och går in i yttersta delen(gul). Men den röda slutar med en sexkantig konstruktion inne i den gula som då är en sexkantig hona. Alltså borde man inte kunna vrida på den. Men det är så man reglerar temperaturen och det funkar nu. Säker något busenkelt som jag missar. Men nu skiter jag i det här för idag..:smiley:. Tack för glada tillrop.

Med vänlig hälsning,
VVS-firman polygripen
:sunglasses::sweat_smile:

9 gillningar

Kan det vara så att det kalkat igen och tack vare att du plockade isär grejerna så fick du loss en del av det som kärvat?

2 gillningar

Va bra, så slipper du duscha i handfatet till nästa gång :rofl:

2 gillningar

De har inte duschat sedan elen gick upp därav den fastbeckade blandaren. :joy::joy:

3 gillningar

Det är rätt!
Man ska inte laga det som helt. Gammal sanning😀

1 gillning

På Bubblan lagar vi allt, även det som funkar. Sen gammalt. :joy::joy:

3 gillningar

Läser den här tråden och blir glad att husvärden bara dök upp och bytte blandaren när den krånglade.

Det är så familjen upplever livet här hemma..:sunglasses:

4 gillningar