Laga en Xiaomi 34" Gaming Monitor

Skulle koppla in min Xiaomi monitor hemma när jag flyttade den och det sa bara poff och efter det är den stendöd. Misstänkte att det var en säkring som gått i PSUn till skärmen.

Ingen ville ta emot monitorn när jag var runt på olika ställen i Bangkok. Så jag tog tag i det själv och skruvade i sär den och tog ut PSUn.

Efter att ha mätt med multimeter så verkar det var en komponent mellan “hot and cold” som är trasig. Alla andra ger utslag och verkar fungera.

Någon som vet vilken typ av komponent jag behöver? Jag borde bara kunna löda på den själv i sånna fall.

Hur vet du att just den kondensatorn är trasig utan att ta bort den? Kan din multimeter mäta kapacitans? Det ser ut som en avkopplingskondensator som inte borde göra så stor skillnad. Borde vara något annat som inte mår bra. Typ en likriktare eller spänningsregulator. Men det är inte så lätt att se. :man_shrugging:

Är inte super duktigt på sånt här, men en kollega har rätt bra koll och när vi provade alla andra kondensatorer osv så ger multimetern utslag. Det är endast på den jag visar som ingenting händer.

Får eventuellt ta med bara kretskortet till någon firma och be dom kolla på det då! :slight_smile:

Har du kollat om säkringen fortfarande är hel?

Vilken av dom är säkringen? haha

Det står på kortet. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Om det sa bara poff så tycker jag det borde va bränt nånstans och lukta. Det går att kontrollera en kondensator med en vanlig multimeter. Hur man kontrollerar kondensatorn med en multimeter: steg-för-steg-instruktion

1 gillning

Mäter jag bara med “pip” funktionen så låter det från multimetern från säkringen.

Om motståndet är nära noll så nog säkringen hel. Då är det något annat. :slightly_smiling_face:

Japp visar ±0 hela tiden.