Laddbox hemma

Funderar lite på laddbox i och med att jag har möjlighet att installera en på min parkering. Skulle i så fall användas för en eventuell PHEV.

Ni som laddar hemma, hur gjorde ni med installation. Med skattereduktionen vill man ju helst köpa boxen och installationen av samma leverantör. Vilka valde ni och vad kostade det?

Jag har inte någon än men skulle jag köpt idag hade det blivit en Easee genom Tibber. Gör det möjligt att ladda bilen när elpriset är som lägst genom lite smart styrning och hänsyn till elpriset.

Ja mycket klokt. Men undrar om det ens är värt det för att ladda ett batteri på 13 kWh? Det blir 7000 för bara boxen utan installation och då även utebliven skattereduktion.

Ja, det är ju svårt att veta. Kör du mycket småsträckor och inte långpendlar varje dag bör du kunna klara en stor del av småresorna på el och därmed spara in en del på soppa över tid.

Har själv Easee genom Tibber, funkar klockrent.
Jag köpte boxen själv. Skicka in kopia på kostnaden av box samt installation till Naturvårdverket. Fick pengarna tillbaka relativt snabbt. :+1:

1 gillning

Menar du att du köpte boxen separat och sen tog in egen elektriker? Sammanställde och skickade in?

Alla bolag verkar få det att framstå som att bägge delar måste göras av samma part.

Edit: såg nu att du skrev naturvårdsverket. 2021 ändrades bidraget från naturvårdsverket till skattereduktion via Skatteverket

Edit 2: så här skriver Skatteverket

Skattereduktion för grön teknik ges för installationer som påbörjas, utförs och betalas under 2021.

Om du själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. Du kan alltså inte få skattereduktion för materialkostnaden i detta fall.

Ahhh, det hade jag helt missat att dom ändrat.
Fan vad dom ska krångla till det.
Fast visst borde ngn elfirma kunna köpa in t.ex Easee om Kund verkligen vill ha det ? Skadar ju inte att fråga ? Eller om du kanske frågar Tibber, ifall dom kan erbjuda installation ?

1 gillning

Här får du inkl installation verkar det som

EDIT: Går att välja, 13599 sek

1 gillning

Tibber erbjuder dessvärre inte installation.

@rpd Jag tog en Easee genom Tibber för jag hade 10 000 kronor att spendera efter alla invites. Men min elektriker sa att han alltid föredrar Easee.

Notera att du alltid skall köra box oavsett hur stort batteri du har. Även om du sätter ner styrkan, om bilen medger det, så drar den konstant som en vattenkokare. Om du inte kan göra det så kommer den dra 7,5 kWh eller till och med 11 kWh på vissa PHEVs vilket är halva respektive hela husets tillgängliga effekt.

Vidare kan bilar skicka tillbaka någon form av “skräp-ström” som inte skall vara så bra för elsystemet. Laddboxar (alla utom Tesla) har skydd för detta inbyggt.

1 gillning

Såg det sen oxå!

Men Efuel verkar göra det :blush:

Fan, bra hög med invites!:sweat_smile::raised_hands:t2:

Tack för alla svar. Nya avdraget verkar vända lite smidigare då man själv inte behöver sköta ansökningar etc.

Uttryckte mig nog lite slarvigt tidigare. Har hela tiden tänkt att installera laddbox och inte använda shucko. Menade mest att det inte kändes så värt att ställa in laddning efter elpriser i och med att batteriet är så litet. Men jag utgick ifrån att det skulle vara dyrare men det bolaget som @Simon_Nilsson så snällt letade fram verkar komplett installation och box kosta 6800 efter gröna rot. Överkomligt när det dessutom är en box ni rekommenderar. Tack för hjälpen!

1 gillning

Ah, tja ställa in laddning efter elpriser gör du oftast ändå för elpriset är ju alltid som högst och lägst vid nästan samma tidpunkt varje dag och det kan du enkelt ställa in i boxarna - allra minst för att inte stressa strömsystemet för mycket när tvättmaskin, diskmasking, microvågsugn och vanlig ugn är igång samtidigt vid 18-snåret.

Edit: Förtydligande för de som läser detta utan att koppla ihop det med Tibber - timbaserade elpriser kräver att man har ett sådant abonnemang, vilket oftast är förknippat med Tibber men även andra erbjuder det.

Snyggt. Tack till alla för kloka inspel och kommentarer :v:t3:

Har lyckats sälja in idén med att köpa laddbox nu 2021 till både farsan och svärmor. Ja, de tror att de kör elbil inom ett par år, och 50% är oslagbart.
Sen att jag kan ladda när jag är på besök skadar inte :wink:

2 gillningar

Fick utskick från bostadsrättsföreningen om att installera Easee-laddboxar. Kostnaden inklusive installation skulle då vara 12 500 kr och hälften skulle tydligen gå att få tillbaka via Grön Teknik-avdraget.

Problemet är att jag inte har någon laddbar bil (än) och är dessutom i tankarna att flytta, vet dock inte riktigt när det blir. Kan bli om ett halvår eller om tre år - beroende på när man hittar rätt hus. En laddbox borde ju i dessa tider vara ett plus i kanten när vi väl ska sälja, men en laddbox ökar också risken att jag villhöver en elbil, vilket känns som en onödig investering när man vill ha så mycket pengar som möjligt tillgängligt inför husköpet. :slight_smile: Men att köpa en laddbox när man kör en bensinbil känns också trist!

Hm… :thinking::sweat_smile:

Bekostar inte föreningen laddboxen?

Läste ”Esse-laddboxar” och tänkte att det var helt rimligt för en sekund.

2 gillningar

Nej, alla som vill ha får pröjsa själva.

Märkligt!!! :thinking:

Vår förening sätter upp laddboxar efter behov. Just nu så har vi 3st med totalt 6 laddplatser och vi projekterar för 7st laddboxar till. Föreningen står för kostnaden med en avskrivnings tid på boxarna på 10år som dom hyr betalar.

1 gillning

Vår förening består av rad- och parhus och boxen som installeras hamnar i anslutning till respektive bostad. Är lite skillnad om det är en parkeringsplats med uthyrningsbara platser som inte är knutna till någon bostad.

2 gillningar