De flesta av oss har väl laddare med två eller fler utgångar. Nu sitter med 45/65W på ena utgången och 20/65W på andra.
Det betyder att jag kan få ut 65w om jag bara använder en utgång och 45W samt 20W om jag använder två utgångar.
Men när sjunker det från 65 till 45w? Är det när den andra kontakten är fysiskt inkopplad eller när den andra kontakten ”arbetar” dvs är inkopplad och laddar en pryl? Är det kanske olika från laddare till laddare?
Det där varierar nog mellan olika laddare. Jag har en billig 65W GAN-laddare som bara skickar ut ström i USB-C-port nr 2 om något redan är inkopplat och drar ström i port nr 1. Så det blir en massa switchade mellan portarna. Och missade uppladdningar när enheten i port nr 1 laddade klart före nr 2. Riktig skit.
Jag tror att en jag har iallafall reagerar mekaniskt. Sätter jag i en sladd så får jag det lägre värdet även om den sladden inte är kopplad till något. Men lite osäker.
Iniu laddaren gav ut max 45 watt om man laddar en pryl, mobil eller vad den nu är. Laddar man två mobiler samtidigt ger varje port ut 20 watt istället om man kollar på bilderna på hemsidan. Men det är nog olika på vilken typ av laddare man har. En stor laddstation kan nog ge ut mer.
Jag tror fortfarande att vi pratar förbi varandra. Hur reagerar laddare på att port två(av två) har en kabel inkopplad som inte används?
För egen del har vi en laddare med två portar vid TV-soffan. I båda portar sitter laddkablar. Men ofta används bara en av dessa för att ladda något. När då en kabel används för laddning samtidigt som den andra kabeln inte används - påverkas laddeffekten i port ett av att det sitter en kabel i port två fast att den inte laddar någon pryl?
Det handlar alltså inte om vad som händer om båda portarna används för laddning samtidigt.
Bara på vad jag upplevt så har mina belkin dual GaN 45W och 65W sänkt till det lägre bara bägge sladdarna är inkopplade men bara ena används. Men min Satechi 100W GaN gör inte det, dock kanske jag inte belastar den tillräckligt för att märka
Ok, jag vet inte. Men är väl möjligt att mäta kanske?
Själv har jag en laddare av typen grenuttag med USB portar. En trådlös laddare kopplad till den för närvarande. Det är en fysisk avstängningsknapp på den. Så är den inte i bruk brukar jag stänga av den.
Har en liknande under TV bänken och där är en massa prylar kopplade. Teven, DVD, TV Boxen. Den får vara på hela tiden.
Där har jag nog samma upplevelse som du, Belkin med två respektive tre uttag och där laddare. Kopplas i väggen drar ned så fort en kabel sätts i laddaren medan mina Satechi med apparatksbel matar på oavsett om mer en än kabel sitter i eller inte. Men säker är jag inte.