Att elbilsförare dras till gratis laddning som bin dras till läskeblask är något som Volvo och Polestar tar vara på i sommar.
Bolagen har tillsammans satt upp sex stycken DC-laddare på respektive 150 kW som vem som helst får använda kostnadsfritt. Under en resa från Malmö till Stockholm passade vi på att stanna och ladda fullt.
När vi anlände var det fullt på ett annat sätt, fullt på bilar, men det kom omgående fram en person som meddelade att vi var nummer två i kön och att de kunde ta vårt mobilnummer för att sedan SMS:a när det fanns en plats ledig. Då skulle vi ha 10 minuter på oss att återkomma.
Vi hann dock bara köra bort till närmsta parkeringsplats och släppa ut familjen på grönbete hos Dollarstore innan det fanns plats för både Teslan som var före oss och vår Audi.
Att köra från Malmö till Stockholm med en Audi Etron kräver två stopp. Första hade vi redan gjort hos Ionity i Värnamo där vi såg till att endast ladda så mycket vi behövde för att komma till Mjölby. Därför skulle det ta 40 min att ladda upp till 100%.
Under tiden vi väntar finns det möjlighet att köpa kaffe eller lättare mat från två foodtrucks, eller gå på någon snabbmatsrestaurang i närheten, det finns specialpriser på Jureskog precis bredvid. Naturligtvis är hela syftet för Volvo och Polestar att få visa upp sina elbilar.
Det finns Volvo XC40 Recharge och Polestar 2 för provkörning och vi kan titta på nya Volvo C40 som endast finns som förproduktionsbil än så länge. På ovanvåningen i Volvos monter finns det en lounge där vi kan sitta och ta det lugnt och barnen kan leka med lite briotåg.
Själv hade jag ett trevligt samtal med en av Volvos represent som visade lite smarta funktioner på nya Volvo C40 inklusive möjligheten att stoppa undan insynsskyddet under lastutrymmet!
Volvo och Polestar Powerstop kommer hålla öppet till och med 3 oktober. Men vem vet? Efter en utvärdering kanske det bli permanent. Vi har svårt att se något smartare sätt att visa upp sina elbilar för andra elbilsägare än just så här. Adressen är Stridslyckegatan 4 men det är inte säkert att din GPS hittar den. Om så är fallet sök på exempelvis Max Mjölby som ligger i närheten.
I och med möjligheten att ladda här innebär det att totala elkostnaden för att köra Malmö till Stockholm landade på 156,41 kr för 47 kWh. Vi anlände sedan till Stockholm med 30% kvar av vårt batteri på totalt 97 kWh.
Men jösses till att haka upp sig på småsaker. Hur skall Esse kunna veta exakt vilka andra bilar som har det. När inte ens renommerade bil journalister håller reda på sådana små detaljer.
Haha , nej lägg inte tid på det. Vi har alla sett och varit med om olika saker. Men nog lite förvånad över att det har gått dig förbi, det är en väldigt praktiskt funktion.
Ja, när jag läser mitt inlägg ingen så blev det lite väl hårt! Det får jag be om ursäkt för.
Ha, ja det verkar så. Önskar dig en fantastiskt lördags kväll.
Jag lever fortfarande på glädjen från middagen, vi tog take away (är i Köpenhamn) , då ingick dryck. Läsk tänkte jag, men det gick lika bra med øl. Så vi fick med oss två kalla Tuborg. Det var en trevlig överraskning för en som tillvardags bor i Sverige.
Det är den jag har. Men jag fattade det som att man kan gömma kassetten när man inte vill använda den. Typ när man kör stora saker med fällda baksäten. Idag får man lägga den på sidan och då är den i vägen eller så ställer jag den vid garagedörren.