Kulturens genombrottstid – konstig placeholdertext

Jag har upptäckt en konstig grej de senaste veckorna. Viss text i telefonen och klockan har ersatts av en konstig placeholder-text. Texten lyder (ordagrant):

Kulturens genombrottstid under mina föräldrars ungdoms år blev biografer vanliga inte bara Göteborgs centrum utan och de kringliggande arbetarstadsdelarna arbete.

Min tanke var föst att det skulle kunna vara någon slags AI-genererad krönika pga meningsuppbyggnadsfelen, men AI är bättre än så idag och jag lutar nu mer åt att det är en automatisk transkription av en uppläst text. Oavsett källa är det ordentligt skumt.

Har hittills sett det på "God morgon"-skärmen på Apple watch, under Trender i Fitness-appen på telefonen samt i en notis för ett nytt minne, se screenshots.

iPhone 16 pro, iOS 18.3 (22D63)
Apple Watch Ultra, watchOS 11.3 (22S555)

Har inte hittat ett enda relevant resultat, varken när jag söker på texten eller problemet. Vad 17 är detta?

Edit: Nu när jag ser det igen ser jag att telefonen såklart har fått för sig att jag heter så! Sjukt. Kollar genast min telefonbok och ser att jag har fått det som smeknamn! Gissningsvis har Siri börjat lyssna på nåt (TV eller liknande) och trott att jag bett henne kalla mig för"kulturens genombrottsår..."

Problemet löst! Finns det ett ord för när man klurar på ett problem i flera veckor och sedan direkt fattar lösningen när man ber om hjälp? :smile:

9 gillningar

Ha, ha, helt sjukt och sjukt kul! :rofl:

2 gillningar

Underbart. :joy: Låter som något som borde ha drabbat @xms67.

1 gillning

Psykoterapi. :sweat_smile:

Inte ens jag har haft detta problem.. :joy:

2 gillningar

Rubberducking? Mekanismen är att när du väl kan förklara problemet begripligt för någon annan (gummiankan) har du också brutit ner det i dess beståndsdelar så att lösningen blir tydlig.

3 gillningar

Nu pratar vi om Apples AI, nä, den är nog inte det. :rofl:

1 gillning

Kul bus om man får leka med någon annans iPhone.

Nästan Pärleporten 2.0 :joy:

2 gillningar