Korvrapporten 2025 är här – en undersökning som kartlägger vilka korvar svenska folket gillar mest och vilka tillbehör som är favoriter.
Något som verkar vara viktigt för svenskarna är att sätta tänderna i en korv som är producerad i Sverige – faktiskt viktigare än priset på korven. För de flesta är det också avgörande att korven har en hög kötthalt. Den mest populära korven i Sverige är fortsatt falukorven. På andra plats hittar vi chorizo och salami på delad placering, och på tredje plats kommer varmkorven.
De har även kommit fram till att män i högre grad väljer en grillad korv än kvinnor, men grillkorven är favoriten hos båda könen. När det gäller tillbehör är senap det populäraste valet, följt av ketchup och rostad lök. En tydlig trend är att surkål har blivit allt mer populärt, särskilt bland yngre korvätare.
Exakt, en bra falukorv kan man ha till mycket. Allt från råskuren på en färsk skiva limpa, hårt stekt tillsammans med stuvade makaroner, i en stroganoff eller gryta eller varför inte i fäboden?
Jag förstår inte falukorven, kanske skillnad om man ska laga mat till barn, men jag tycker mest det är en tråkig korv och det alltid finns bättre alternativ.
Falukorv lär absolut framförallt vara en storsäljare till barnfamiljer, men jag gissar att dina minnens skolmatsfalukorv är betydligt tristare än riktigt bra falukorv.
Ja jag har ju småbarn så det blir en ring i veckan säkert här hemma. Men gillar det verkligen just för allt man kan göra. En riktigt fin stroganoff är otroligt. Eller falukorv i ugn med en tomatsås, massa ost, lök och tomater och sedan ett mos till
Även våra politiker verkar ha koll på att falukorv är den korv som äts mest ute i stugorna, och de använder den gärna för att illustrera hur dyr maten har blivit.
Sen hade vi Folklistan, där Jan Emanuel och Sara Skyttedal bussade ut Sveriges journalistkår till ett industriområde nära Täbyanstalten och visade upp en hel skottkärra full med falukorv. Trots denna enorma mängd korv blev det inget EU-parlamentsmandat för dem.